Ny jätteattraktion. Bygget av Valkyria pågår för fullt. Foto: Liseberg

Lera under Liseberg strular till det för Valkyria

Bygget av berg- och dalbanan Valkyria på Liseberg har stött på problem. Leran i marken gör det svårt att gräva för den 50 meter långa tunnel som hör till attraktionen. Men Trafikverket, som planerar att gräva för Västlänken i samma område, vill inte kommentera.

  • Publicerad 13:58, 16 mar 2018

Berg- och dalbanan är Lisebergs nya storsatsning och planen är att den ska invigas nu i år. Men den kommer inte att bli färdig till säsongspremiären i slutet av april, det rapporterade P4 Göteborg tidigare i dag.

Bygget har gått bra, säger Lisebergs vd Andreas Andersen, med undantag för en sak: karusellens 50 meter långa tunnel som ska gå under marken.

– Rent tekniskt är det en utmaning när man bygger en tunnel i lera, göteborgsleran är komplex. Egentligen har vi inte mycket kvar på Valkyria och det är så frustrerande, det enda vi inte gjort är konstruktionen som är under mark, säger han.

Tunneln ska ligga på åtta meters djup, och hittills har man lyckats ta sig sex meter ner i marken. Leran var något man hade med i beräkningen från början, menar Andreas Andersen, som säger till GT att han inte är avundsjuk på Trafikverket som planerar att gräva för Västlänken i samma område.

Göteborg Direkt har sökt Trafikverket för en kommentar, men där väljer man att inte uttala sig. "Vi är inte insatta i Lisebergs byggprojekt och väljer att inte kommentera det", blir svaret.

LÄS MER: Så blir Västlänkens station Korsvägen

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG