Nominerad. Linda Henriksson är nominerad till Fördomspriset för att hon driver spridning genom sitt instagramkonto ”Stressfrid” och delvis för att hon deltagit i dokumentär kring utmattningssyndrom. Foto: Pressbild

Linda led av svår utmattning – nekades sjukpenning

När fastighetsmäklaren Linda Henriksson från Torslanda led av svår utmattning nekades hon sjukpenning. Samtidigt saknade hon konkreta råd från vården på hur hon skulle leva för att må bättre. För att få svar tog hon själv kontakt med experter. Resultatet blev boken Stressfrid – så blir du frisk från utmattningssyndrom.

  • Publicerad 05:53, 29 sep 2019

Småbarn, flytt, nytt jobb och anhöriga i livskris. Den ständiga tröttheten Linda Henriksson upplevde tänkte hon var en del av livet som jäktad småbarnsförälder.

Att hon – som älskar att ha fullt upp och alltid har många projekt på gång – skulle vara utmattad.

Tanken var främmande.

När tröttheten inte gav sig utan istället blev mer påtaglig, tänkte hon att det måste vara vitaminbrist eller fel på något organ i kroppen.

– När jag till slut sökte hjälp efter ett halvår, tog det ytterligare ett halvår innan jag fick rätt diagnos. De sa först att det troligen handlade om utmattningsdepression men jag var inte olycklig. Jag mådde bra men var extremt trött.

När hon tillslut blev skickad till en överläkare inom området konstaterade han direkt att Linda Henriksson var ett solklart fall av utmattningssyndrom som ett resultat av: prestationsbaserad självkänsla i kombination med dålig återhämtning.

I samma veva när hon mådde som sämst nekade Försäkringskassan henne sjukpenning.

– Jag klarade mig för att jag har sparpengar men vad gör ensamstående mammor. Vad gör de när de står där utan inkomst.

Den insikten i kombination med bristen på konkreta råd från vården fick Linda att själv ta reda på dels vilka regler som gäller hos Försäkringskassan dels hur man ska leva om man har drabbats av utmattning.

Intervjuer med forskare och experter inom bland annat sjukförsäkring, sömn, stress och kost blev grunden till Stressfrid – så blir du frisk från utmattningssyndrom, en lättläst handbok med konkreta tips.

Boken tillsammans med Instagramkontot med samma namn blev Lindas sätt att acceptera sjukdomen, hitta stöd utanför familjen och kunna hjälpa andra.

– För mig tog det ett år innan jag berättade för vänner på grund av att jag skämdes. Tidigare hade jag tänkt ”är du trött - sov då”. Men det är inte så enkelt. Att vara var utmattad är som att vara bakis minus illamåendet, man är groggig och inte helt närvarande, säger hon och fortsätter:

– Alla kan vara bakis en dag men att vara det varje dag vecka efter vecka tär på psyket. Till slut orkar man inte mer.

När är man i riskzonen för utmattningssyndrom?

– Svårt att sova är ofta ett första tecken, man är så stressad att kortisolet (stresshormonet reds. anm.) inte går ner. Minnes- och koncentrationssvårigheters eller yrsel är andra tecken. Det är viktigt att ta symptomen på allvar, ju snabbare man bromsar desto kortare tid är du sjuk.

Hur mår du idag?

– Bättre. Jag tog tjänstledigt för att skriva boken men börjar jobba nu i september som fastighetsmäklare. Jag har lång väg kvar såklart. Hjärnan är skadad och det tar tid för den att läka.

Lindas tips till dig som blivit sjuk på grund av stress:

HITTA DITT EGNA SÄTT ATT ÅTERHÄMTA DIG

Till en början handlar oftast återhämtningen om sömn och vila. När du börjar få mer energi behöver du hitta en aktivitet som ger dig energi. Det ska vara något som är kravlöst och som ger dig glädje. Planera och prioritera denna aktivitet.

SATSA PÅ BRA SÖMN-, KOST-, OCH TRÄNINGSRUTINER

Sömnen är väldigt viktigt för oss människor. Det är därför något du bör vårda och prioritera, särskilt nu när du är sjuk. Att lägga sig samma tid och vakna vid samma tid mår du bra av. Det samma gäller kosten. Ät regelbundet och en näringsrik mat som din kropp mår bra av. Det är nu av större betydelse att du laddar din kropp med bra energi.

Att komma igång med enklare träning mår både din kropp och hjärna bra av. Börja försiktigt och utöka successivt. Träna gärna utomhus så du får frisk luft och gärna under förmiddagen.

LYSSNA ALLTID PÅ DAGSFORMEN OCH SÄG NEJ TILL DET SOM INTE FRÄMJAR DIN REHABILITERING

Undvik att boka in aktiviteter i din kalender och låt dagsformen av energi avgöra vilka aktiviteter du gör dagligen. Det är av stor betydelse att du inte använder dig av mer energi än vad du har. Det är därför viktigt att du blir bra på att säga nej till det som inte främjar din rehabilitering.

FÖRSÖK UNVIKA SOCKER

Socker är en stor energibov och något du bör undvika. Din kropp behöver inte utsättas för ytterligare belastning.

Mer om Linda Heniksson

- Aktuell -

Bok: Stressfrid – så blir du frisk från utmattningssyndrom.

Tv: SVTs dokumentärserie ”Sjukt stressad”

Fördomspriset: Nominerad med motiveringen: "för att hon delvis driver spridning genom sitt instagramkonto ”Stressfrid” och delvis för att hon deltagit i dokumentär kring utmattningssyndrom för att ge en realistisk och rättvis bild av sjukdomen samt deltagit i övriga medier för spridning. Med en målsättning om att ge hopp vill hon skapa medvetenhet och acceptans till andra som drabbas för att de också ska veta att de inte är ensamma. "

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se