STUDIE. Datan som användes i studien samlades in från Lonely Planet samt Instagram den 10-13 juni 2019. Foto: Eugenio Marongiu och Liseberg

#Liseberg – störst på Instagram

Liseberg är inte bara Sveriges mest besökta resmål. De har också flest hashtaggar på Instagram. – Det känns jätteroligt. Vi jobbar mycket med att skapa vackra miljöer så man vill dokumentera sina besök, säger Ebba Källeskog på Liseberg.

  • Publicerad 10:17, 19 jun 2019

Över tre miljoner människor besöker varje år Liseberg vilket gör nöjesparken till det mest populära resmålet i landet. Men även på Instagram tar Liseberg hem förstaplatsen. Det visar en undersökning från ShopAlike.

De har rankat 400 svenska sevärdheter och turistattraktioner beroende på hur många hashtags attraktionen har fått. Vinnaren Liseberg har knappt 300 000 hashtags, vilket är nästan 100 000 mer än tvåan Skansen på drygt 200 000 hashtags.

– Åh vad kul! Det känns jätteroligt. Vi jobbar mycket med att skapa vackra miljöer så man vill dokumentera sina besök. Det känns extra hedersamt att man vill visa sina vänner och familj att man är här, säger Ebba Källeskog, ansvarig för pr och press på Liseberg.

Sveriges tredje mest hashtaggade sevärdhet är Turning torso, följt av Vasamuseet och Universeum. Gröna Lund hamnar först på elfte plats med knappt 20 000 hashtags på Instagram.

Lisebergs nyhet som inte ska märkas

Sedan ett par år tillbaka har Liseberg märkt ut speciella platser i parken som lämpar sig extra bra för att dokumentera sitt besök.

– Platserna har märkts upp på olika platser. Det är ett hjärta med två fotspår. Där får man helt enkelt tips om bra fotovinklar i parken, säger Ebba Källeskog.

Hon tror också att en del av förklaringen till att många hashtaggar Liseberg är deras egna närvaro i sociala medier.

– Vi är väldigt aktiva och har ett stort följartal som vi interagerar med och vi hashtaggar också mycket själva vilket kan uppmuntra till konversation, säger Ebba Källeskog.

Lämnar Liseberg för VD-roll på Tivoli

De senaste åren har nöjesparken satsat extra på det digitala.

– Vi ser framförallt ett lisebergsbesök som en analog upplevelse med fokus på att skapa minnen och umgås. Men med digitala lösningar kan man göra det ännu roligare och mer effektivt. Vi har till exempel nylanserat vår app där man kan hitta kötider och tips på olika saker. Man kan också ha sitt årskort i appen, säger Ebba Källeskog och fortsätter:

– I nya appen har vi också tagit fram ett koncept för våra fyra stora bergbanor Valkyria, Helix, Balder och Lisebergbanan. Efter du åkt så kan du scanna en Qr-kod i appen och så får du en ”badge”, efter att du samlat alla fyra så får du en medalj i appen och en rabattkod på glass i en av våra glasskiosker. Sedan har vi ju också vårt Helix-spel där vi gör en grej som många tycker är långtråkigt, att köa, till något roligare för att få tiden att gå lite snabbare.

Topp 20 mest populära turistattraktioner enligt Instagram. Foto: ShopAlike

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se