Lisebergs nya storsatsning – under jord

Efter att Sagoslottet försvann har Liseberg saknat en så kallad dark ride. År 2020 ska ersättaren Underlandet stå klar i Kaninlandet.

  • Publicerad 11:29, 7 mar 2019

Göteborg Direkt har tidigare skrivit om Lisebergs planerade satsning på Kaninlandet.

Lisebergs vd hemlighetsfull om nya satsningen

Nu avslöjar nöjesparken den nya attraktionen för år 2020 – Underlandet, en kanintematiserad dark ride. En dark ride är en rälsburen inomhusattraktion i mörker med sagolika miljöer, animationer, ljud- och ljuseffekter. Attraktionen byggs för 150 miljoner kronor och ska ligga där Kvarnteatern tidigare låg.

– Sedan Kaninlandet byggdes 2013 har våra gäster fått lära känna Lisebergskaninerna Kanne och Kanina ovan jord. Vad kaninerna har sysslat med under jord har vi bara kunnat drömma om – fram tills nu. I Underlandet får vi för första gången följa med under jord och helt ge oss hän till deras magiska värld, säger David Schofield, creative director på Liseberg, i ett pressmeddelande.

Den nya attraktionen får fylla tomrummet efter sagoslottet som togs bort när berg- och dalbanan Valkyria byggdes.

Snipp, snapp, snut - så var sagan slut

– Vi lovade våra familjegäster att vi skulle ersätta Sagoslottet med något större och bättre. Det är det vi gör nu. Mycket har hänt med teknik och mekanik sedan Sagoslottet byggdes och Underlandet kommer att sätta nya standarder för denna typ upplevelser i Sverige, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.

Löftet: Blir världens bästa inomhusvattenpark

Liseberg byggs och rivs på två håll

Underlandet:

Typ av attraktion: dark ride
Längd & fordon: 190 meter lång bana, 18 Fordon
Åktid: 3 min, 20 s
Tillverkare: Gosetto SRL
Tillverkningsår: 2020
Antal åkande: 4 passagerare/fordon

Källa: Liseberg

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG