Svisch. Lisebergsbanan kör som snabbast i 80 kilometer i timmen. Foto: Quarryfold Studio/Liseberg

Lisebergs nyhet som inte ska märkas

Lisebergsbanan har fått sig en uppfräschning för 30 miljoner kronor inför årets säsong. Men attraktionen ska kännas precis som vanligt, 80-talskänslan är bevarad.

  • Publicerad 13:10, 4 maj 2019

Attraktionerna kommer och går, men Lisebergsbanan består. I över 30 år har den varit ett måste för många göteborgare under Lisebergsbesöket.

Lämnar Liseberg för VD-roll på Tivoli

Inför årets säsong har bergbanan fått nya vagnar och ett nytt stationshus.

– Vi har köpt in nya originaltåg. Sådana som är byggda för att passa banan, säger Julia Vasilis, informationschef på Liseberg.

Är Lisebergsbanans karakteristiska ryckighet och den hårda inbromsningen i slutet kvar?

– På moderna bergochdalbanor har man magnetbroms. Men det har man inte tyckt vara möjligt att ha här, så inbromsningen är kvar. Man kan både säga att det är av praktiska skäl, samtidigt som man bevarar känslan av en klassisk 80-tals Schwarzkopf-bana. Gemene gäst kanske inte funderar över det, men för finsmakaren blir det väldigt tidstypiskt.

Hon säger att Liseberg inte har någon medveten strategi för att bevara nostalgin i de äldre attraktionerna.

– Alla attraktioner är unika och man får ta sig an dem från fall till fall. När det gäller nya attraktioner vill vi alltid ha den senaste tekniken, säger Julia Vasilis.

Utöver nya vagnar har stationshuset blivit ombyggt. Hela huset har fått en ny fasad och även en ny hiss för att göra attraktionen mer tillgänglighetsanpassad.

Folkstormen: Över tusen ville vinna Lisebergstävlingen

Fakta

Tillverkare: Zierer Karussell und Fahrzeugfabrik, Västtyskland

Konstruktion: Anton Schwarzkopf, Västtyskland

Attraktionstyp: Specialdesignad bergbana av stål

Höjd: 45 meter

Banans längd: 1 340 m

Spårvidd: 800 mm

Uppdragets längd: 65 m

Högsta G-kraft (positiv): 3G

Maximal hastighet: 80 km/h

Max. lutningsvinkel längsgående: 36 grader

Max. lutningsvinkel tvärgående: 85 grader

Typ av åkdon: Tåg

Antal tåg: 5 stycken á 22 passagerare

Passagerare totalt: 110

Vagnar per tåg: 11

Tåglängd: 14 m

Tågvikt: 5 950 kg

Åktid: 02:50 min

Kapacitet: 2 000 åkande/timme​

Källa: Lisepedia

Olyckor på Lisebergsbanan

Under premiärsommaren 1987 krockade två tåg inne på stationen sedan det inkommande tåget inte fick stopp. Tre personer fick lindriga skador vid kollisionen. Orsaken till olyckan var att det bildades en film på bromsklossarna.

Den 15 juli 2006 skadades 21 personer då ett tåg halkade bakåt i första uppförsbacken och kolliderade med ett tåg inne på stationen. Olyckan berodde på ett brott på kedjan som drar tåget upp för backen. Lisebergbanan hölls stängd till mitten av augusti medan utredningen pågick.

Källa: Lisepedia

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se