Med lusten som särskild drivkraft på Svartedalsskolan

På Svartedalsskolan i Biskopsgården har de särskilda studiegrupperna betytt mycket för eleverna. Nu finns en manual för framgångsreceptet. – Man får mycket stöd och så hjälper vi varandra. Sen kan jag gå ifrån en stund om jag behöver det, säger Morten Haugnes som går i nian.

  • Publicerad 08:00, 5 mar 2014

– Ibland är vi den lugnaste klassen, trots att vi på papperet är en stökig grupp. Men det handlar om att vi försöker bryta med det gamla tänket i skolan, säger Kim Hermansen, samordnare för SU grupperna på Svartedalsskolan och en av dem som ligger bakom manualen.
SU står för särskilda undervisningsgrupper och det finns fem grupper på skolan. Hit kommer elever i grundskolan, inte särskolan, som behöver ha sin skolgång anpassad efter sina behov och kompetenser.
– Man måste ha autism för att bli inskriven i SU-grupperna men här finns de som dessutom har diagnoser som ADHD, ADD, dyslexi och språkstörningar, säger han.
Att lämna det gamla tänket kan vara att inte vara så styrd av schemat, att låta undervisningen vara luststyrd och stötta eleverna att lära för livet.
– Alla elever i alla skolor borde ha en sådan här skolgång. Vi tycker det är
konstigt att det är vi som är undantaget, vi borde vara normen, menar Kim Hermansen.

"Vi siktar högt. Våra elever ska inte
handikappas eller begränsas av våra goda intentioner, ärvda kulturer och intränade mönster.
"  Ur manualen

Hittar sätt att plugga

Både Morten Haugnes och Marko Petrovic i nian har autism.
– Jag har koncentrationsproblem. Och kan bli väldigt arg, säger Marko om hur det är att leva med autism.
Morten håller med.
– Ja, men här är det lugnare, en mindre grupp som gör att det är lättare att koncentrera sig, säger han.
Arg kan Marko bli fortfarande, men då får han gå ifrån en stund.
– Ja, här kan jag hitta många sätt att lugna ner mig. Och så får jag hjälp om jag ber om det, säger han.
De gick tidigare på andra skolor i området, men det fungerade inte så bra. Tills de började här i sjuan. Nu får de chans att lära sig, också av varandra.
– Jag fick till exempel ingen engelska innan jag kom hit för de tyckte att jag skulle ha mer svenska istället. Det är tråkigt, men nu hjälper Marko mig med den och jag hjälper honom med matten, säger Morten.

Utmana med nya idéer
Att inte bara få dem att trivas utan också förbättra resultaten har varit viktigt.
– Med rätt bemötande och tydlighet underlättas livet, och skolan, för personer med autism, säger Kim Hermansen och skämtar friskt med killarna i en ganska tuff jargong.
Hit kommer elever som har misslyckats eller är på väg att misslyckas i skolan.
– De kommer till oss ganska trasiga och oroliga men med vårt stöd kämpar de sig tillbaka genom många ganska provocerande och okonventionella metoder kring elever med diagnoser. Vi gör i många avseende helt fel enligt praxis men vi får det att fungera över all förväntan, säger han.
Att ha veckouppgifter att slutföra, att få ta rast när man behöver eller jobba på om man vill det.
– Vi sätter tryck på dem precis som på andra elever, däremot är vi oerhört flexibla med hur det jobbas och redovisas och noga med att allt görs individuellt, säger han.

Manual klar
Arbetssättet har nu blivit en manual där mycket, men inte allt, kan användas i andra skolor.
– För att visa våra metoder och vårt tänk och få med oss både föräldrar och elever så har vi på skolan under hösten skrivit en manual för vårt arbete och våra metoder, berättar Kim Hermansen.
Han hoppas den kan hjälpa fler.
– Man behöver inte göra experter av alla men det är rätt många därute som jobbar med liknande barn som behöver inspireras och få se att det finns många olika metoder och tänk att luta sig mot, säger han.

TVÅ PUNKTER   Ur tio råd


6. Framförhållning, tydliga instruktioner, korta
genomgångar, muntliga och skriftliga och med bildstöd. Inte för mycket detaljer.
7. Alltid tydlig, ibland bestämd, aldrig arg eller upprörd.

Relaterad information

Vad är autism?
Autism är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som bland annat medför nedsättningar inom socialt samspel, kommunikation och känslor och svårigheter med  att ta in och tolka information. Kognitiv beteendeterapi och tydliggörande pedagogik är exempel på undervisningsstrategier och förhållningssätt i vardagen för personer med autism.
Källa: Autism- och aspergerförbundet

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG