Foto: Markus Andersson

Mer än 100 träd i Haga ska flyttas eller fällas

Bygget av Västlänken påverkar omkring 500 träd i Göteborg, många av dem i Haga. Där ska cirka 70 träd flyttas och omkring 45 fällas. Det pågår en trädstrid i stan.

  • Publicerad 16:09, 18 okt 2016

Man gräver till en och en halv meters djup och kryper ner i vallgraven och beskär rötterna.

Riksintresse för kulturmiljövård

Enligt detaljplanen för Västlänkens station Haga bedöms ett stationsbygge medföra betydande påverkan på naturmiljön i området, som ingår i riksintresset för kulturmiljövård. Detaljplanen har varit på samråd under hösten och nu pågår arbetet med ett slutgiltigt förslag för byggnadsnämnden/kommunfullmäktige att ta ställning till.

Fem träd i Kungsparken i Haga har hittills förberetts för flytt. Nästa höst ska de grävas ned knappt hundra meter bort om allt går som kommunen och Trafikverket planerat.

– Det kommer att bli ett helt öppet schakt härunder, så allt som står ovanpå försvinner ju, förklarar Eva Maria Hellqvist planeringsledare för träd på park- och naturförvaltningen.

Hon står under en bok mitt i parken och här är planen att det ska schaktas ur för Västlänkens station Haga. Området innehåller en hel del välvuxen grönska med många år på nacken, men även yngre träd. En del kommer att flyttas iväg temporärt för att senare återplanteras efter byggtiden.

Ungefär 45 träd kommer att fällas. Kommunens plan är att ersätta dem med nya, det gäller bland annat almarna i allén. Men enligt detaljplanen för området kan det ta lång tid, 50-100 år, innan miljön återställts med de naturvärden som finns i dag.

Förberedelser sedan i våras

För att flytta träd krävs inga större förberedelser om de är av den mindre sorten. Men runt de fem stora träd som ska flyttas nästa höst har man jobbat sedan i våras.

– Man gräver till en och en halv meters djup och kryper ner i vallgraven och beskär rötterna. Man klipper, ansar och gödslar, och sen läggs en plast utanför så att rotsystemet kan växa till ordentligt innanför den. När det har gjort det kan de flyttas, och under hela tiden behöver det vattnas i stora mängder, säger Eva Maria Hellqvist.

De fem träden i Kungsparken är de första som förberetts för flytt inför bygget av Västlänken. Men samtidigt som Eva Maria Hellqvist och hennes kollegor har gott hopp om att trädflytten ska gå i lås, finns det de som just nu ser rött.

– De flesta av de gamla träden över schaktet fälls. Risken är att det blir så stora skador i området att det inte går att återställa, träden visar redan tydliga tecken på stress, menar Barbara Lindell, ordförande för Trädplan Göteborg.

Nätverket har i flera skeden yttrat sig kring Västlänken och ingår i grupperingen Skona Göteborg, som just nu strider för att bygget läggs ner helt och hållet i sin föreslagna form, med hänvisning till både kultur- och naturmiljö. Trädflytten är ytterst tveksam, menar hon.

– Vi ser på liknande situationer i Tyskland exempelvis, där stora gamla träd inte mått bra av att flyttas. Mindre träd har man flyttat med bättre resultat, men bland de stora är det få som är friska och överlever på längre sikt, säger hon.

Inga garantier

De träd som just nu förbereds för flytt är två hästkastanjer, två lindar och en bok. Alla har en lång historia i Kungsparken och hundra procent säker på att de överlever en flytt kan man inte vara. Det medger kommunens Eva Maria Hellqvist.

– Självklart kan man inte vara det. Det kan alltid inträffa saker som gör att det inte går bra, men man måste göra det på rätt sätt. Om man inte vattnar ordentligt till exempel så dör träden, det är ett jättestort riskmoment.

LÄS MER OM trädstrider i stan: Anrik Majornapark rustas – genom att fälla 50 träd

Eva Maria Hellqvist, planeringsledare för träd på park- och naturförvaltningen. Foto: Markus Andersson

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG