Proffs. Enligt Stena Bulcs VD agerade besättningen ombord på Stena Imperial på ett mycket professionellt sätt under hela incidenten. Foto: Stena Bulk

Misstänkt kapningsförsök mot Stenabåt

Den 3 november upptäcktes två mindre båtar närma sig Stena Imperial strax väster om Yemen. Genom signalraketer lyckades Stenabåten få de misstänkta piraterna att vända.

  • Publicerad 13:05, 7 nov 2018

Stena Imperial var på väg från Sydostasien till Rotterdam för lossning. På väg genom Röda havet, strax väster om Yemen, upptäckte de två mindre båtar närma sig från babord på 1,5 sjömils avstånd.

Signalraketer avfirades mot båtarna och kapten kontaktade även ett krigsfartyg i närheten. Trots detta försökte en av båtarna närma sig på nytt, men återigen avfirades signalraketer. Då bytte båtarna riktning mot ett annat fartyg.

– Överlag har piratsituationen i Adenviken lugnat ner sig och det har inte varit några kapningar på väldigt länge. Men vi följer utvecklingen nära genom vår säkerhetsavdelning, som också håller ett övergripande öga på situationen över hela världen. Det är mycket viktigt för oss att vidta de åtgärder som krävs för att besättningen ska känna sig trygg och att vi samtidigt följer de regler som gäller lokalt,” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk i ett pressmeddelande.

När Stenas fartyg går utan för Yemen och Nigeria använder de extern beväpnad säkerhetspersonal bestående av välutbildade soldater ombord, som lyder under kaptenens order.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG