TRÄNGSELSKATT. Miljöpartiet vill se över trängselskattens tider, belopp, miljödifferentiering så att fordon som släpper ut mest betalar mer, se över antalet betalstationer och införa en högre skatt under högsäsong. Foto: Stefan Winberg

MP-förslag: Höj trängselskatten i Göteborg

Miljöpartiet i Göteborg vill höja trängselskatten för att satsa på bättre kollektivtrafik. "Vi behöver tänka brett, konstruktivt, realistiskt och prestigelöst kring hur kollektivtrafiken kan finansieras", säger Karin Pleijel (MP).

  • Publicerad 19:01, 10 mar 2020

Det är hög tid att hantera de två elefanterna i rummet, den bristande finansieringen av kollektivtrafiken och privatbilismen som hindrar både kollektivtrafik och nyttotrafik från att komma fram.

Ulrika Frick, ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen. Foto: Miljöpartiet

Karin Pleijel, kommunalråd i opposition i Göteborg och 2:e vice ordförande i trafiknämnden. Foto: Catharina Fyrberg

Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden. Foto: Kristian Risenfors

Naod Habtemichael (C), vice ordförande i trafiknämnden. Foto: Oskar Qvarfort

Trängselskatten i Stockholm höjdes i år och är betydligt högre än i Göteborg. Nu menar Miljöpartiet att det är hög tid för en höjning även i Göteborg. Det skriver ledande politiker från partiet i en debattartikel i GP.

– Det är dags att höja trängselskatten och låta pengarna gå till bättre utbyggd kollektivtrafik för alla. Vinsterna är stora för alla människor när kollektivtrafiken fungerar väl och vi får en minskad trängsel, bättre miljö och minskad klimatpåverkan. Det säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd i Göteborg, i ett uttalande.

Hon hänvisar till handlingsplanen Koll2035 som visar att kollektivtrafiken i Göteborg saknar 18 miljarder kronor.

– Miljöpartiet i regionen kommer agera för ett lokalt beslutsmandat av trängselskatten. Vi kan inte passivt rulla tummarna och hoppas på manna från himlen i form av 18 miljarder kronor. Vi behöver tänka brett, konstruktivt, realistiskt och prestigelöst kring hur kollektivtrafiken kan finansieras. Ett första steg är att snabbt höja beloppen i trängselskatten och därefter utreda alla övriga förändringar av skatten som vi anser behövs, säger Ulrika Frick, ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen.

I Miljöpartiets förslag vill de bland annat se över tider, belopp, antalet betalstationer och miljödifferentiering så att fordon som släpper ut mest betalar mer.

– Det är hög tid att hantera de två elefanterna i rummet, den bristande finansieringen av kollektivtrafiken och privatbilismen som hindrar både kollektivtrafik och nyttotrafik från att komma fram. Bättre kollektivtrafik med lägre priser gör Göteborg mer rättvist och minskar klyftorna, säger Karin Pleijel.

Toni Orsulic (M), ordförande i trafiknämnden, ser Miljöpartiets förslag som ett orealistiskt utspel.

– Bilismen i dag är redan väldigt högt beskattad och att öka där för att finansiera allt annat är inte realistiskt. Överenskommelsen är att trängselskatten ska finansiera Västsvenska paketet.

Ser du det helt orimligt att förändra trängselskatten?

– Det finns en överenskommelse med vissa höjningar som ska följas. Trängselskatten ligger på riksnivå och det är där den ligger helt enkelt. Om man skulle föra över det på kommunal nivå pratar vi om en lagändring och det är inget vi verkar för, säger Toni Orsulic.

Naod Habtemichael (C), vice ordförande i trafiknämnden säger att han är glad över att Miljöpartiet tar upp deras förslag från valrörelsen.

– Det vi inte håller med om är att det inte ger något incitament till en omställning, säger han.

Är inte bättre kollektivtrafik ett bra incitament?

– I och med att det saknas nästan 20 miljarder så blir det här inte så stora summor sett till det stora hela.

Hur vill ni göra om trängselskatten?

– Vi har inte diskuterat nivåerna eftersom vårt första steg är att få mandat att fatta beslut själva kommunalt i stället för i riksdagen som det är i dag.

Du menar att Miljöpartiets förslag är ett slag i luften när bollen än så länge inte ligger kommunalt?

– Ja precis. Det är som att börja springa innan man kan gå, säger Naod Habtemichael.

MP:s förslag om översyn av trängselskatten

Se över tider, belopp, maxbelopp per dag, tider för flerpassagsregeln och möjligheten att införa skatt fler dagar än idag.

Inför miljödifferentierad trängselskatt. De som släpper ut mest ska betala mest. Det betyder att en elbil betalar mindre än till exempel en stor dieseldriven bil. Att premiera elfordon påskyndar teknikomvandlingen. Inför även olika skatt för tunga fordon, beroende på vilken miljöklass de har.

Mer dynamiskt system. Idag måste varje förändring passera riksdagen, vilket i praktiken innebär flera års fördröjning. Genom att ge möjligheter till regional förändring inom ett intervall kan snabbt justeringar göras för att till exempel styra trafiken vid större trafikomläggningar. 

Se över om antalet betalstationer ska bli fler så det blir mer rättvist, eftersom många har uppfattat att vissa områden i staden helt har hamnat utanför skatten..

Inför en högre skatt under högsäsong så som Stockholm nu gjort. Det är rimligt att det kostar mer under de delar på året då trängseln är större.

Nivå och utformning av trängselskatter ska beslutas regionalt.

Källa: Miljöpartiet

Visa merVisa mindre

Trafiken – minut för minut

GÖTEBORGSNÖJE

Ont om Göteborgsprofiler i höstens "På spåret"

De nya medverkande i det populära frågesportprogrammet har presenterats SVT har i dag presenterat det tävlande i säsongens "På spåret". Bland kombattanterna utgör, exilgöteborgarna, journalist Frida Boisen och förre rektorn för Sjumilaskolan, Hamid Zafar ett par.fredag 18/9 11:59

KONSUMENT GÖTEBORG

Så gör du om du swishat fel

Konsument Gäller ångerrätt på nätauktion och hur gör jag om jag skickat pengar till fel person? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. torsdag 3/9 16:37

DEBATT

GOW och Emigranternas hus vädjar till staden

Skriver öppet brev till kommunstyrelsen och kulturnämnden Nästa år fyller staden 400 år och att fira stadens födelsedag och framför allt dess människor i både nutid och dåtid är i sig självt en kulturmanifestation, ett hyllande av människans skapande på den...torsdag 27/8 11:52

KRÖNIKOR

Tjulander: Gör som gymnasieskolan – håll till höger

Krönika. Göteborg Direkt har kartlagt hur gymnasieskolorna hanterar pandemin under skolstarten. Något som vi borde ta efter i samhället i stort menar artikelförfattaren. måndag 14/9 16:45

QUIZ

Quiz: Vad kan du om din snart 400-åriga stad?

Firar 399 år i dag Idag är det ett år kvar till det stora 400-årsjubiléet för vår stad. Men vem grundade då Göteborg? Och hur gammal är egentligen Götaälvbron? I det här quizet kan du utmana dina Göteborgskunskaper.torsdag 4/6 15:11