MP-topp: "Vi är här för att förändra Göteborg och världen"

Göteborg har kommit långt i sitt arbete med miljön. Men det räcker inte, inte på långa vägar. Ulf Kamne går till val i Volvos högsäte med viljan att skapa en framtid utan bilen i centrum.

  • Publicerad 07:30, 5 maj 2018

– Det här är en av de häftigaste platserna i Göteborg, tycker jag, säger Ulf Kamne och tittar upp mot Älvsborgsbron som ser ut att sväva tjugo meter upp i luften.

Dimman ligger tät över Göta älv. Så tät har Ulf Kamne aldrig sett den tidigare. Då har han ändå varit väldigt mycket här vid Röda sten; besökt konsthallen i det gamla pannhuset och klättrat på klipporna med sina barn.

Vrida tillbaka utvecklingen

Han pekar upp mot Älvsborgsbron, som stod klar 1966.

– Den där är ju både fantastisk och sjuk, säger han. Man kör ju säkert två kilometer för att komma upp på bron när man kör bil. Det är en jättestor yta som man inte kan använda till något annat nu. Den ger en så tydlig bild av hur man tänkte på staden då: Bilen är framtiden, vi behöver stora vägar. Det ligger hus i vägen – riv husen. Det ligger ett berg i vägen – spräng bort det.

Ulf Kamne är tydlig med att Göteborg måste göra någonting åt det, även om det kanske tar 50 år att vrida tillbaka utvecklingen. Det är viktigt för stadsutvecklingen, miljön och inte minst för göteborgarna.

– Dåligt luftkvalitet orsakar förtida död för ungefär 200 personer om året i Göteborg och biltrafiken står för ungefär hälften av det, säger han. Vi måste införa miljözoner för personbilar och minska trafikvolymerna.

Bygga tätt

Den senaste mandatperioden har Ulf Kamne varit kommunalråd med ansvar för bland annat stadsplanering och har jobbat med ambitionen att bygga för en mer miljövänlig framtid. Han pekar åt nordost i dimman, mot Frihamnen.

– Vi har inte byggt sådan tät stad sedan början av 1900-talet, säger han. Sedan dess har vi byggt mycket glesare och med bilen som idélösning.

I Frihamnen vill Kamne och de andra Göteborgspolitikerna bygga tätt, med plats för många människor och verksamheter. Där ska 15 000 människor bo, och lika många arbeta, inom några år. Det är visionen.

– Där ska man klara sig med mindre transportbehov. Elbussar är ett måste för att inte skapa för mycket buller på de relativt smala gatorna, säger Ulf Kamne. Sedan är Jubileumsparken i Frihamnen viktig, att den blir tillräckligt stor.

Utsatt stad

När Stena line-färjan plötsligt dyker upp i dimman hoppar Ulf Kamne till. Den ser ut att sväva i framtiden, på samma nivå som högvattnet kommer att vara om kanske hundra år.

– Vattnet tränger sig på. På 10 till 20 års sikt måste vi bygga portar mot havet. Så krasst är det ju, säger han. Och när man bygger Frihamnen och Skeppsbron måste man höja kajkanterna upp till en meter, annars flyter älven in över land. Staden ligger väldigt utsatt, så det här är ju en jättefråga för Göteborg.

Ulf Kamne har varit miljöintresserad hela livet. Som barn var han ute i skogen och tittade på fåglar. Som yngling kollade han på Ett med naturen med Arne Weise. Som vuxen jobbade han på Naturskyddsföreningen och som miljökonsult när han blev miljöpartist.

Förändra världen

För honom är miljöfrågan tveklöst viktigast i kommunalvalet; ett ämne som spänner från luftkvalitet och folkhälsa till klimatanpassning och konsumtionsmönster. Men han pratar också om förutsättningar för att skolresultaten ska bli bättre, att hemlösheten måste elimineras och att ta ansvar för ensamkommande.

Det är frågor som han tror ligger närmare göteborgarna i vardagen än miljöfrågorna, där problemen inte alltid är så påtagliga.

– Men vi är ju inte här för att vara populära. Vi är här för att förändra Göteborg och världen. Det låter ju patetiskt, men du fattar. Vi drivs av någonting som vi tycker är väldigt viktigt.

Miljön är ett perspektiv som behöver läggas på alla kommunala beslut, menar han, men som han känner att Miljöpartiet är ensamma om att ta tillvara i Göteborgspolitiken idag.

– När vi pratar miljöfrågor är alla väldigt miljövänliga, men det är aldrig någon annan som lyfter in klimatperspektivet om det saknas.

Hållbar framtid

Dimman har lättat en aning. I det gamla pannhusets bottenvåning är det fullt av lunchgäster där det för drygt sextio år sedan eldades med kol och flis för att förse industrierna med värme. Numera är kol och flis ersatt av fjärrvärme, en utveckling som Göteborg får många frågor om från olika städer i Europa som nu vill följa vårt exempel.

– Men man ska veta att vi har mycket kvar att göra för att ha en hållbar framtid även i Göteborg.

Tidigare intervjuer i Göteborg Direkts serie VAL 2018, där vi träffar stans partitoppar:

VAL 2018: "Metoo visar det Fi har lyft i flera år"

Statsvetaren: "Jämställdhet blir ingen valfråga"

M-topp: "Finns inga gängmedlemmar med bra betyg"

Statsvetaren: "Det är inget krut i Ransgård"

Jörgen, 45, ser valvinst i att stoppa Västlänken

"De har inte lika stark profil i invandringsfrågan"

Ulf Kamne

Ålder: 55 år

Bor: Kungsladugård

Familj: Fru och två barn, en dotter på 21 år och en son på 15 år.

Politisk motståndare att ta med till öde ö: Helene Odenjung. Hon har ändå varit skeppsmäklare. Det måste vara något man kan använda på en öde ö.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG