Nansi Maarofi Foto: Jakob Kerren

Nansis kunder får frysa – 15 grader i salongen

Under hela vintern har Nansi Maarofi febrilt försökt att få Familjebostäder att höja värmen i hennes frisörsalong. Nu har hon fått nog.

  • Publicerad 06:30, 14 feb 2021

Jag sa till dem att jag vägrar betala hyran om de inte fixar problemet.

Termometern visar 15 grader inne på Salong Nansi Foto: Jakob Kerren

Termometern visar 15 grader på väggen hos Salong Nansi på Kommendörsgatan 35 i Majorna. Frisör Nansi Maarofi som driver salongen, har placerat ut en lila värmefilt på stolen på vilken hon klipper sina kunder samt ett värmeelement nära kassan så att hon inte fryser själv.

– Det ser löjligt ut, säger Nansi och pekar på filten, men vad ska jag göra? Mina besökare fryser när deras hår är blött.

Ända sedan 1997, då hon startade salongen, har temperaturen fallit till en obehaglig nivå om hösten. Hon har i vanlig ordning tagit kontakt med fastighetsägaren Familjebostäder som har skickat en tekniker för att åtgärda problemet, men samma sak upprepade sig hösten därpå. Men när några tekniker gjorde en besiktning hos Nansi i april förra året tog det hela en vändning.

– De menade att jag behövde ett till element i salongen, men eftersom det då började bli varmare ute sa de att det kunde vänta till nästa höst.

Men när hösten väl kom var löftet som bortblåst och Nansis påminnelser negligerades. Man hade aldrig hört talas om ett element från Familjebostäders sida. Det följde en serie snåriga samtal som enligt Nansi aldrig ledde någon vart. Hon skickades vidare till olika personer inom företaget som delvis aldrig svarade henne. Hon fick även höra att det var för dyrt att höja värmen, för då behövde man höja värmen för hela byggnaden. Till slut tappade Nansi tålamodet.

– Jag sa till dem att jag vägrar betala hyran om de inte fixar problemet.

Nansi har placerat ett elelement nära kassa så att hon inte fryser Foto: Jakob Kerren

"Det blir ett bökigt sätt att jobba på"

Enligt Folkhälsomyndigheten ska inomhustemperaturen ligga på minst 20 grader. För personer över 65 kan en kallare temperatur öka risken för hjärt-och kärlsjukdomar samt lugnrelaterade sjukdomar. Indirekta konsekvenser kan vara huvudvärk samt minskad arbetskapacitet, styrka och rörlighet. Enligt miljöbalken ska bostäder ge ett betryggande skydd mot bland annat, värme, kyla, drag och fukt så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer.

Lång handläggning

Familjebostäders Susanne Moberg är förvaltare i området där Salong Nansi ligger. Hon uppger att ett angeläget inomhusklimat ligger högt upp på deras prioriteringslista.

– Jag kan tycka att ett ärende som innebär att man inte har värme borde klassas som akut, men när många är inblandade kan det dröja, säger Susanne Moberg

Enligt henne föreslog entreprenörerna som var hos Nansi en för dyr lösning så nu ser de över andra alternativ. Problemet är att det hela drar ut på tiden och Nansi riskerar att jobba ännu en vinter i en kall frisörsalong. Även andra hyresgäster som GöteborgDirekt har kontaktat uppger att det är kallt i deras lägenhet och att kontakten med Familjebostäder ofta är trög.

Susanne Moberg vädjar om förståelse för att Familjebostäders verksamhet har inskränkts mycket av coronapandemin, vilket är orsaken till att handläggningstiden ökar.

– Vi vill ju bidra till att smittspridningen i samhället minskar. Därför gör vi exempelvis inga hembesök hos hyresgäster i riskgrupp. Sedan är personal frånvarande eller jobbar hemifrån. Det blir ett bökigt sätt att jobba på. Vi har liksom inte hämtat andan sedan detta började.

Men även för Nansis verksamhet har pandemin varit en stötesten. Många av hennes stamkunder är äldre och vågar inte utsätta sig för risken att gå till frisören. Därför känns kylan i lokalen som ännu en motgång.

– Framtiden är så oviss och samtidigt finns inga alternativ. Jag är 58 år och invandrare. Vem ska anställa mig?