Lena Hulthén, professor i klinisk nutrition, säger att Foto: Hubert Elming/Frank Palm

Näringsexperten: Frossa i jul med gott samvete

Det är helt ok att unna sig onyttigheter under julhelgen. Det viktiga är hur du äter resten av året. Det säger näringsexperten Lena Hultén.

  • Publicerad 07:00, 24 dec 2018

Janssons frestelse, kokt potatis, ägghalvor med rom, köttbullar, julskinka, grönkål, rödbetssallad, skivad julskinka och inlagd sill. Lägg där till skumtomtar, russin och pepparkakor. Den svenska julmatstraditionen handlar till mångt och mycket av ett frosseri.

– Vi bär en tradition av det gamla bondesamhället. Det var vid jul man slaktade grisen och åt i överdåd. Det gjorde man inte resten av året, säger Lena Hultén, professor emerita i klinisk näringslära på Göteborgs universitet.

Hon tycker inte att man ska behöva ha dåligt samvete över onyttigheterna på julbordet.

– Om man betänker att det är under en relativt koncentrerad tid så tycker jag man ska fokusera på att må väl och äta sådant man uppskattar, säger Lena Hultén.

Har du några råd på hur man ska tänka?

– Något jag själv brukar föreslå är att man gör en översikt vad som finns på julbordet och gör en bedömning vad man tycker bäst om. Inte bara att ösa på och ta från alla rätter. Om man blir stående innan maten behöver man ju inte sätta i sig för mycket pepparkakor, nötter och russen heller, utan spara sig till maten. Sedan är det bra att föra in lite mer av det gröna. Det behöver inte betyda att man avstår från köttet, säger Lena Hultén.

Har du några tips på nyttigheter att ha på julbordet?

– En grönkålssallad, man kan blanda i granatäpple och ha en god dressing och lite andra grönsaker. Brysselkål och rödkål är också bra. Rödkålen behöver inte kokas utan kan också användas i en färsk sallad. Sedan är laxen i alla olika former inte alls dum. Den innehåller nyttiga fettsyror. Sillen är inte heller dum, säger Lena Hultén

Det är sällan allt på julbordet tar slut och mellandagarnas måltider består för många av rester. Även där har Lena Hultén råd att ge.

– Man behöver inte ta fram allt på en gång. Välj ut vissa saker! Då njuter man också mer, om man exempelvis äter lutfisk en dag, revbensspjäll en dag och mormors hemlagade köttbullar en dag. Det behöver inte vara buffé varje dag, säger Lena Hultén.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG