Slutplankat. Beloppet för den som åker utan giltig biljett höjs från 1200 kronor till 1500 kronor. Foto: Tommy Alvén

Nu blir det dyrare att fuskåka

De senaste 10 åren har det kostat 1200 kronor för den som blir påkommen utan giltig biljett. Nu höjs avgiften till 1500. Samtidigt kraftsamlar Västtrafik med en rad förändringar för att få stopp på fuskåkande.

  • Publicerad 16:58, 1 feb 2019

Redan förra året skulle fler kontrollanter dubblera antalet kontroller på spårvagnar, tåg och bussar i regionen från 2,5 miljoner till 5 miljoner.

Kampen mot fuskåkarna: 5 miljoner ska kontrolleras nästa år

Upprustningen kom av sig efter att Securitas överklagade upphandlingen som säkerhetsföretaget ISS hade vunnit. Nu arbetar Västtrafik med upphandlingen på nytt.

– Det är beklagligt att det dragit ut på tiden. Målet var att vi skulle ha utökat redan nu. Men vi måste följa en lagstiftning som finns, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.

En förändring som sker redan till våren är en höjning av tilläggsavgiften för fuskåkare. Sedan 2009 har boten legat på 1200 kronor, nu höjs den till 1500.

Skillnaden mellan prisutvecklingen för månadskort och tilläggsavgift har inte hängt ihop. För att den ska ha en avskräckande effekt så måste skillnaden vara så pass stor att den är märkbar. Det är glädjande att vi kan höja tilläggsavgiften nu, säger Lars Holmin.

Kan du utveckla varför du tycker det är glädjande?

– Så sent som igår fick jag höra av en bekant att några som han umgicks med hade satt i system att inte betala. De hade räknat på det och kommit fram till att även om de åker fast då och då så blir det billigare än att betala. Då blir jag ledsen. Hela systemet med kollektivtrafik bygger på att den stora massan betalar via skattsedeln så att de som använder kollektivtrafik ska kunna göra det till rabatterat pris. Om fler inte betalar så urholkas betalningsviljan från alla som redan betalar via skattsedeln. Det handlar om att ha ett samhälle där man vill göra rätt för sig.

Kroppsburna kameran permanentas på tågen

Den nya upphandlingen innehåller, utöver fler kontrollanter, också en rad andra förändringar. Bland annat nya kontrollmetoder.

– Vi ska inte gå tillbaka till det gamla systemet med civilklädda kontrollanter. Vårt huvuduppdrag ska fortfarande handla om att hjälpa människor att göra rätt. Men kontrollanterna kommer få ytterligare möjligheter att kontrollera när du kliver ombord. Ny utrustning tillkommer som kan underlätta i det arbetet, säger Lars Holmin.

Vad är det för utrustning?

– Det finns redan i dag en regel på att du ska ha giltigt färdbevis när du kliver ombord. Du ska inte köpa biljetten när du sitter på fordonet och det kommer en kontrollant. Med ny teknik kan vi se när biljetten är löst.

Om man köper en biljett i appen och bussen sedan inte kommer – då har man ju betalat i onödan...?

– Om du har mobilen i handen kan du klicka när du ser att bussen kommer, säger Lars Holmin.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG