Nu har bron gungat för sista gången

Göta älvbron har gjort sitt som viktig länk mellan Hisingen och fastlandet. I drygt 80 år stod den pall för trafikanter och flanörer. Bron var dessutom laddad med minor under andra världskriget och har gungat i takt under Metal town.

  • Publicerad 13:49, 5 feb 2021

Då byggde man minkammare i fundamentet.

LYSSNA PÅ PODCASTEN OM GÖTA ÄLVBRON HÄR

Ett hiskeligt snöoväder omfamnade Göteborg när Göta älvbron invigdes 26 november, år 1939.  

– Det var ett av de värsta ovädren i stadens historia, det blåste 25 meter per sekund och snön yrde. Invigningen fick förkortas, säger historieexperten Mattias Axelsson.

Men den nybyggda Göta älvbron var efterlängtad. Redan dagarna efter, var trafiken i fullgång och bilisterna försökte så gott de kunde ta sig över den fyrfiliga bron. En ansträngning som nådde nyhetsplats på Göteborgs Tidningen:

”Det där med filkörningen är en kontinental sedvänja som göteborgstrafikanterna inte äro vuxna än, men de äro säkert läraktiga.

Göta älvbron kan ses som ett resultat av en växande stad.

Behovet att ta sig mellan fastlandet och Hisingen blev allt större i takt med att fabriker och industrier dök upp på båda sidor av älven.

– Från början ville bönder på Hisingen ta sig över älven för att sälja odlade grönsaker i stan men under 1800-talet förändras det svenska samhället ganska snabbt, säger Mattias Axelsson.

Första förbindelserna på 1600-talet

Han tar en kort återblick till 1600-talet och de första älvörbindelserna.

– Från början tog man sig över med färjor. De tidigaste båtarna var roddfärjor och redan år 1632 fanns en förbindelse mellan Färjenäs och Klippan.

Och det var via båt man fick ta sig över vattnet fram till år 1874 då den första fasta älvförbindelsen, Hisingsbron, byggdes. Problemet var bara att bron snabbt blev en flaskhals i trafiken.

Den gamla Hisingsbron höll helt enkelt inte måttet och diskussioner om en ny fast förbindelse tog fart under 1930-talet.

Att Göta älvbron blev som den blev – 19, 5 meter i segelfri höjd, fyra filer och med gång och cykelbana på vardera sida för en kostnad på 12 miljoner – var ett statligt beslut som togs 1934.

Laddad med minor

Brobygget drog i gång under osäker tid, på randen till andra världskriget. 1937, två år innan bron var klar, meddelade regeringen att bron eventuellt kommer att sprängas i händelse av krig i Sverige.

– Då byggde man minkammare i fundamentet till sex pelare för att kunna ladda dem med minor och enkelt kunna spränga bron om Sverige skulle bli attackerad.

Bron klarade sig då men nu är det dags att riva den. Och det är på tiden, redan 2006 lossnade en bit asfalt och betong och skapade ett gap genom en av cykelbanorna och under Metal town 2010 sattes hela bron i gungning av publikens hoppande.

Nu står en ny Hisingsbro på tur att bli såväl ett nytt landmärke som en självklar förbindelse i en stad som ständigt växer på båda sidorna av älven.

Vi är GBG