TRÅNGT. Gång- och cykelbanan fortsätter att vara dubbelriktad. Foto: Stefan Winberg

Nu öppnar Älvsborgsbron igen

Två av tre etapper är klara. Nu avslutas årets underhållsarbeten på Älvsborgsbron och alla körfält öppnas upp. Nästa år görs sista etappen som ser ut att bli den mest komplicerade.

  • Publicerad 05:22, 31 aug 2020

Efter tre månaders avstängning öppnar alla körfält på Älvsborgsbron upp igen måndagen den 31 augusti. Förra året blev köerna inte så allvarliga som befarat och i år har coronapandemin haft en positiv effekt på trafiken.

Ny avstängning på Älvsborgsbron i sommar

– Det har underlättat så klart. Det har varit färre fordon i hela Göteborg, främst i början av pandemin. Men vi är inte tillbaka på normal nivå än, säger Lotta Fredriksson, kommunikatör på Trafikverket.

Mindre fuskande från Högsboleden

Påfarten från Högsboleden har endast varit öppen för kollektivtrafik och servicefordon. Förra året var det flera bilister som trotsade förbudet vilket resulterade i att polisen fick bevaka påfarten vid några tillfällen. I år har det fungerat bättre.

– Polisen har inte varit på plats men projektet stod med flaggvakter på platsen de första dagarna. Sedan har det fungerat ganska bra. Några har passerat men det har inte varit ett jättestort problem i år, säger Lotta Fredriksson.

Flera incidenter på gång- och cykelbanan

Årets stora snackis har i stället varit gång- och cykelbanan som varit dubbelriktad sedan februari. Efter flera incidenter på den smala banan satte Trafikverket in olika åtgärder.

Nu stängs Älvsborgsbron för cyklister

– Man stripade upp och hade små farthinder i asfalten, men de lossnade. Sedan gjorde man ett försök med staket så cyklisterna fick köra i ”S” i jämna mellanrum för att sänka hastigheten. Det var inte heller en bra lösning, säger Lotta Fredriksson.

Är nya åtgärder på gång?

– Vi diskuterar lösningar hela tiden och försöker varje år dra lärdomar av året som gått. Bron är byggd efter dåtidens normer. Gång- och cykelbanan är smal. Vi har haft idéer på att bredda och även ta ett körfält av bilarna. Men det går inte. Det är mycket trafik och bilarna har det trångt också.  

Ingen cykelfärja i sikte

Tidigare har ni pratat om en cykelfärja för att avlasta. Kan det bli aktuellt nästa år?

– Jag vet att vi diskuterat färjor i olika sammanhang. Men då är det dels att cyklisterna ska vilja vänta på en färja. Jag är själv cyklist och vet att man vill komma fram och hålla takten själv. Dels det ekonomiska. Det finns inte färjelägen på båda sidor, någon ska köra färjan, hur ofta ska den gå och så vidare, säger Lotta Fredriksson.

Så det blir ingen färja nästa år heller?

– Det kan jag inte säga. Men det bästa är om cyklisterna kan anpassa sin hastighet och ta hänsyn till varandra.

Fortsatt dubbelriktad gång- och cykelbana

På måndag den 31 augusti öppnas bara körfälten för fordonstrafik. Gång- och cykelbanan kommer vara fortsatt dubbelriktad fram tills nästa års etapp.

Den sista deletappen nästa år ser ut att bli den mest komplicerade hittills. Då är det dags för de två mittersta körfälten att rustas upp.

– Det kan betyda att etappen behöver lite längre tid på sig, säger Lotta Fredriksson.

Underhållsarbeten på Älvsborgsbron

Vad: Byte av beläggning på körfälten.

Varför: Bibehålla den över 50-åriga brons standard och funktion och minska risken för akuta fel.

När: Under tre etapper på sommarhalvåret 2019, 2020 och 2021.

Avstängning: Två körfält åt gången.

Visa merVisa mindre