Bilkö. Infrastrukturen runt Torslanda har inte utvecklats i samma takt som befolkningen har ökat i samband med att nya bostäder har byggts. Foto: Mostphots

Nu ska bilköerna från Torslanda lösas

Allt fler bostäder i Torslanda har lett till ökad biltrafik och långa köer på framför allt Kongahällavägen i rusningstid. Nu börjar äntligen planer på en helt ny väg ta form.

  • Publicerad 05:46, 24 okt 2020

Utan tvärbanan kan man inte ta fram några planer för stadsutveckling. Kongahällavägen klarar inte mer trafik.

Utredningsområde. Nya förbindelsen är tänkt att byggas inom avgränsningen. Foto: Göteborg stad

Det har under de senaste decennierna byggts mycket nya bostäder i Torslanda. Utvecklingen av infrastrukturen har däremot inte hängt med i samma takt.

Det innebär att det under en längre period har varit stora problem med trafiken på framför allt Kongahällavägen.  

– Många bilister upplever att det är särskilt besvärligt på mornarna och eftermiddagarna. Det blir även svårt för kollektivtrafiken att ta sig fram. Bussarna fastnar i samma kö, säger Sirpa Antti-Hilli, handläggare på Stadsbyggnadskontoret.

Den täta trafiken försvårar även framkomligheten för bland annat räddningstjänsten då det inte heller finns några alternativa vägar.

Äntligen: Nu ska trafikkaoset i Torslanda lösas

Ny cykel- och gångbana

Efter flera omgångar av utredningar av en tvärförbindelse mellan Kongahällavägen och väg 155 på olika ställen lutar det nu åt att en förbindelse mellan Nya Älvegårdsvägen och Syrhålamotet är mest lämplig.

– Det är tänkt att bli en helt ny väg med separat gång- och cykelbana så det blir en förbättring för cyklister också.

Det innebär samtidigt att den befintliga vägen vid Bulyckevägen ner mot Syrhåla också måste byggas om för att höja standarden med bland annat ny gång- och cykelbana.

Beräknas klar 2025

Om allt går enligt planerna kan det finnas en klar tvärförbindelse år 2025. Tvärförbindelsen bedöms vara en förutsättning för att Torslanda ska kunna fortsätta utvecklas.  

Det finns bland annat intresse för att utveckla Torslanda torg med mer service, butiker och framförallt bostäder.

– Men utan en tvärförbindelse kan man inte ta fram några planer för stadsutveckling i Torslanda. Kongahällavägen klarar inte mer trafik, säger Sirpa Antti-Hilli.

Glädjebeskedet: Då öppnar GC-banan på Älvsborgsbron

Krönikor

Vem tar ansvar när framtidens byggstenar faller?

Krönika Analys. GöteborgDirekts reporter om skolgranskningen En lärare i grundskolan, som valt att ägna sitt yrkesliv åt barnen, som lägger grunden för deras framtid, går till jobbet med en klump i magen… måndag 31/5 11:25

Konsumentfrågan

Gäller svensk lag även utländska företag?

Konsument Konsument Vad gör man om man får hem en annan vara än den man beställt? Gäller svensk lag även företag som inte är baserade i Sverige? Och om man ramlar hos sin tandläkare – kan man då få ersättning för det? Konsumentrådgivare Cassandra reder ut. tisdag 18/5 16:11

Debatt

Bilar, bilar och mer bilar

Debatt Replik: Bilar i centrum Det finns ett ökat intresse för att ta sig fram med elsparkcykel, elcykel och cykel som alternativ till privatägd bil… fredag 11/6 16:00