TESTAS. Pilotprojektet genomförs just nu i tre bostadsområden i Göteborg – Högsbohöjd, Majorna och Tynnered. Foto: Mostphotos

Ny app ska förenkla för hyresgäster i Göteborg

Boka tvättstugan, gör en felanmälan eller och kommunicera med grannar. Nu testar allmännyttan i Göteborg en ny app för att förenkla för hyresgästerna.

  • Publicerad 16:30, 6 maj 2019

Med appen vill Bostadsbolaget, Familjebostäder och Poseidon förenkla för sina hyresgäster. I ett pilotprojekt får 1300 hushåll testa den digitala tjänsten. Förhoppningen är att alla 70000 lägenheter i koncernen Framtiden en ska använda appen på sikt.

– Våra hyresgäster har, precis som många andra idag, en förväntan om att kunna utföra allt fler tjänster digitalt utan krångliga inloggningar. Självklart måste vi inom allmännyttan vara med och driva utvecklingen mot ett smartare boende. Med hela boendet på fickan kan våra hyresgäster nu fixa vardagsärenden som att boka en tvättid eller skicka en felanmälan var de än befinner sig, säger Tullan Nilsson, IT-strateg på Framtidenkoncernen, i ett pressmeddelande.

Utöver tjänster som att boka tvättstuga och göra felanmälan är förhoppningen att appen ska öka den sociala kontakten mellan grannar, både allmän social kontakt under lokal delningsekonomi.

Pilotprojektet genomförs till sommaren i tre bostadsområden – Högsbohöjd, Majorna och Tynnered. Därefter ska det utvärderas.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG