Ny hamnterminal på Hisingen byggs av förorenade massor

En helt ny hamnterminal har börjat byggas i Göteborgs hamn. Den behövs för att hantera långsiktiga ökande godsmängder och är den största utbyggnaden i Göteborgs hamn på 40 år.

  • Publicerad 13:33, 12 okt 2018

Terminalen, som ska bli 220 000 kvadratmeter stor, kommer att ligga på Hisingssidan i Göta älvs mynning, i Arendalsviken, mitt emellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen.

— Det känns väldigt spännande att nu äntligen sätta spaden i backen för det största utvecklingsprojektet i hamnen sedan 70-talet. Terminalen är en viktig del av hamnens långsiktiga expansionsplaner och kommer att stärka Göteborg ytterligare som Nordens logistikhuvudstad, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande.

Den nya hamnterminalen kommer att byggas av 350 000 förorenade muddermassor från Göta Älv. Muddermassorna är förorenade av bland annat tributyltenn, ett miljögift som fram till för tio år sedan ingick i båtars bottenfärger. Massorna, som grävs upp för att älven ska behålla sitt vattendjup, kommer att blandas med cement och slagg i ett invallat område i Arendalsviken för att bli fast material.

— Det finns ingen lämplig deponi på land för så här stora volymer av förorenade massor. Det här är ett bra sätt att använda massorna på, samtidigt som Göta Älv blir renare, förklarar Eduardo Epifanio, projektledare på Göteborgs Hamn AB.

Just nu slås de första pålarna ner från botten till berget. 1500 pålar ska slås ner innan sprängstensvallar kan byggas ovanpå pålningen.

Hamnterminalen beräknas vara färdig 2025, men delar av den kommer att kunna användas innan dess.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG