Hemtjänstkritik. Planerings-appen Plugo som hemtjänsten använder får ny kritik från ett skyddsombud. Foto: Mostphotos

Ny kritik mot hemtjänstens krånglande app

Hemtjänstens planeringssystem Plugo får mer kritik. Nu från skyddsombud i centrum som vittnar om att systemet skapar stress och oror bland personalen.

  • Publicerad 05:30, 5 aug 2019

Ännu ett skyddsombud inom hemtjänsten begär nu att Arbetsmiljöverket agerar för att förbättra arbetsmiljön, med anledning av den stress, oro och ohälsa som kommunens mobilapp-system har medfört.

Göteborg Direkt har tidigare berättat om hur flera skyddsombud slagit ned på det mobila systemet Plugo, ett planeringssystem som införts gemensamt i Göteborgs stadsdelar under 2018 för att underlätta hemtjänstpersonalens arbete.

Hemtjänstlarmet: Nu granskas kritiserad app

Nu har ytterligare en anmälan gjorts inom hemtjänsten i stadsdelen Centrum om att det mobila systemet istället medför stress och oro.

Områdeschefen för hemtjänsten i Centrum, Eva Steen-Olsson är medveten om att flera problem kvarstår, enligt ett svar som skyddsombudet fått på den begäran hen skickat.

– Vi fick en ganska kort inkörstid innan det här systemet började användas skarpt och det tar tid innan alla har lärt sig arbeta med det här systemet och det fanns flera barnsjukdomar från början. Men hela staden har tagit ett samlat grepp runt Plugo för att komma till rätta med systemet, säger Eva Steen-Olsson.

Men hon ser inte den här anmälan som kritik mot arbetsmiljön i enbart Centrum då de vidtagit flera åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för deras hemtjänst.

– Som skyddsombud har du bara möjlighet att påverka på din egen arbetsplats och jag tror att den här senaste 6:6a-anmälan är ett sätt att lyfta det man upplever inte fungerar med systemet till en högre nivå än att bara kritisera arbetsmiljön i centrum. Jag har vidarebefordrat anmälan till de som jobbar med systemet, säger Eva Steen-Olsson.

Politiker larmar om ny tuff smäll för hemtjänsten

Eva är säker på att de kommer nå fram till en punkt då systemet fungerar som tänkt.

– Intraservice arbetar ständigt med att förbättra systemet och det kommer de att fortsätta med under hösten, säger Eva Steen-Olsson.

Om 6:6a-anmälan

6.6a är en anmälan som skyddsombudet först lämnar till arbetsgivaren för att få ett arbetsmiljöproblem löst.

Om skyddsombudet inte är nöjt med arbetsgivarens agerande kan anmälan skickas vidare till Arbetsmiljöverket som då kan göra inspektion och eventuellt med hot om böter kräva att arbetsgivaren löser arbetsmiljöproblemet.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se