Över eller under. Det planeras för en ny förbindelse för kollektivtrafiken mellan Lindholmen och fastlandet. Foto: Mostphotos

Alternativ 1. Öppningsbar bro med segelfri höjd på 12,5 meter i stängt läge och segelfri bredd på 30 meter. Foto: Göteborg Stad / Sweco

Ny spårväg knyter ihop Majorna och Hisingen

En hög bro, en öppningsbar bro eller en tunnel. Just nu utreds tre olika alternativ för Lindholmsförbindelsen, en framtida förbindelse mellan Hisingen och Majorna.

  • Publicerad 12:04, 31 mar 2020

Just nu tittar vi på tre olika alternativ.

Alternativa vägar. Blå = öppningsbar bro, gul = fastbro, röd = tunnel Foto: Göteborgs stad

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

Ett nytt stort infrastrukturprojekt är på gång i Göteborg. Det handlar om en spårvägs- och bussförbindelse mellan Brunnsbo på Hisingen och Linnéplatsen.

Sträckan går via Hjalmar Brantingsplatsen, över Frihamnen, genom Lindholmsallén och vidare från Lindholmen till Stigbergstorget mot Linnéplatsen.

Delsträckan som är extra besvärlig är den så kallade Lindholmsförbindelsen mellan Hisingen och fastlandet och den stora frågan är – ska den gå under eller över älven?

– Just nu tittar vi på tre olika alternativ. Det är väldigt många parametrar som spelar in i vilket alternativ man ska välja, säger Martin Stenfeldt, programledare för Brunnsbo–Linné.

I de olika förslagen som tagits fram ingår en fast bro med segelfri höjd på 27 meter, en öppningsbar bro med segelfri höjd på 12,5 meter i stängt läge och en sänkt tunnel under Göta älv.

Enligt Martin Stenfeldt är det för tidigt att säga vilket alternativ det lutar åt. Alla förslagen påverkar bland annat Stena Lines terminal, vilket är ett stort utredningsområde.

Först om ett år beräknas förarbetet vara klart och ett förslag färdigt att presenteras.

Så blir nya badet i Frihamnen – invigs 2021

Den andra delsträckan, Frihamnen – Lindholmsallén, har däremot kommit längre.

– Det är den delen som kommer att börja byggas först och planen är att den ska vara klar för trafik år 2024, säger Martin Stenfeldt.

Syftet med den stora utvecklingen av kollektivtrafiken handlar dels om att knyta Hisingen närmare city dels få ett bättre trafikflöde.

– Vi vill skapa en ny innerstadsring som kan avlasta centrum och skapa bättre och nya resmönster och knutpunkter i kollektivtrafiken. Istället för att ha all trafik in till centrum och ut bygger vi in ring för att få ett bättre flöde, säger Martin Stenfeldt.

Lindholmen testområde för säkrare cykling i "Byggeborg"

Försäljningen av Karlatornet skjuts upp

Alternativ 2. Fast bro med segelfri höjd på 27 meter och segelfri bredd på 30 meter. Foto: Göteborg Stad / Sweco

Mer om alternativen.

De olika alternativen har olika möjligheter att ta över olika trafikslag. Prioriterat trafikslag är snabbgående spårvagn så kallad stadsbana.

Alternativ 1 – Mellanhög bro 12 meter. Öppningsbar bro (lyftsvängbro) med segelfri höjd på 12,5 meter i stängt läge och segelfri bredd på 30 meter. Hållplats över mark vid Oscarsleden. Kostnad: 3,6 miljarder kronor.

Alternativ 2 – Högbro 27 meter. Fast bro med segelfri höjd på 27 meter och segelfri bredd på 30 meter. Detta motsvarar Hisingsbron i öppet läge. Hållplats ovan mark vid Stigbergstorget. Kostnad: 4 ,110 miljarder kronor.

Alternativ 3 – Sänktunnel under Göta älv. Hållplats cirka 35 meter under mark vid Stigbergstorget. Medger inte gång- och cykelförbindelse. Medger inte busstrafik eftersom det kräver betydligt större och dyrare anläggning i separata tunnelrör. Kostnad: 3,8 miljarder.

Källa: Göteborg Stad

Alternativ 3. Sänktunnel under Göta älv. Foto: Göteborg Stad / Sweco

Spårväg och citybuss Brunnsbo–Linné

Projektet Brunnsbo–Linné är en del av överenskommelsen Sverigeförhandlingen och finansieras med en kombination av statliga, regionala och kommunala medel.

Etapp 1: Frihamnen – Lindholmen

– Spår på egen bana.

– Buss i blandtrafik.

Uppskattad kostnad: 1 000 miljoner kronor

Trafikstart: 2024

Etapp 2: Hjalmar Brantingsplatsen – Brunnsbo

– Spår och buss på gemensam bana.

– El-laddning/eldrift.

Uppskattad kostnad: 500 miljoner kronor

Trafikstart: 2029

Etapp 3: Lindholmen – Linné

– Spåranläggning och bussgata i tunnel alternativt bro under/över älven

Uppskattad kostnad: 3 300 miljoner kronor

Trafikstart: 2035

Källa: Vårtgöteborg.se

Trafiken – minut för minut

GÖTEBORGSNÖJE

GO FM väcker liv i gammal P4-favorit

Nostalgi. En helt timme med 40-, 50- och 60-talsmusik Radiokanalen GO FM Göteborg återupplivar Sveriges radios gamla 30-minutersprogram ”Skivor till kaffet” men utökar till en hel timmes lyssning.tisdag 26/5 16:29

KONSUMENT GÖTEBORG

Vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa?

Konsument. Måste jag betala ersättning för leveranshinder och hyra, vad är Konsumentverket och vad är konsumentvägledningen egentligen och vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 24/5 12:00

DEBATT

"Våld i nära relation under pandemin"

Debatt. Det är kärva tider i världen och det är kärva tider för var och en av oss. Vi rekommenderas isolering, försiktighet och social distansering. Att arbeta hemma och ha digitala träffar är vanligt men...lördag 23/5 15:00

KRÖNIKOR

Jernberg: Så lyckas du med videomötet

Retorik. I coronans spår med mycket hemmaarbete och social distansering har videomötena blivit mer regel än undantag. Perfekt tycker en del, svårt tycker andra. måndag 25/5 12:00

QUIZ

QUIZ: Vad betyder nyorden?

35 ord har skapats eller blivit vanligare under 2019 Animoji, deepfake, popcornhjärna och dra åt helvete-kapital är exempel på ord i Språkrådets nyordslista för 2019. Men vet du vad orden betyder?fredag 27/12 11:57