Över eller under. Det planeras för en ny förbindelse för kollektivtrafiken mellan Lindholmen och fastlandet. Foto: Mostphotos

Alternativ 1. Öppningsbar bro med segelfri höjd på 12,5 meter i stängt läge och segelfri bredd på 30 meter. Foto: Göteborg Stad / Sweco

Ny spårväg knyter ihop Majorna och Hisingen

En hög bro, en öppningsbar bro eller en tunnel. Just nu utreds tre olika alternativ för Lindholmsförbindelsen, en framtida förbindelse mellan Hisingen och Majorna.

  • Publicerad 12:04, 31 mar 2020

Just nu tittar vi på tre olika alternativ.

Alternativa vägar. Blå = öppningsbar bro, gul = fastbro, röd = tunnel Foto: Göteborgs stad

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

Ett nytt stort infrastrukturprojekt är på gång i Göteborg. Det handlar om en spårvägs- och bussförbindelse mellan Brunnsbo på Hisingen och Linnéplatsen.

Sträckan går via Hjalmar Brantingsplatsen, över Frihamnen, genom Lindholmsallén och vidare från Lindholmen till Stigbergstorget mot Linnéplatsen.

Delsträckan som är extra besvärlig är den så kallade Lindholmsförbindelsen mellan Hisingen och fastlandet och den stora frågan är – ska den gå under eller över älven?

– Just nu tittar vi på tre olika alternativ. Det är väldigt många parametrar som spelar in i vilket alternativ man ska välja, säger Martin Stenfeldt, programledare för Brunnsbo–Linné.

I de olika förslagen som tagits fram ingår en fast bro med segelfri höjd på 27 meter, en öppningsbar bro med segelfri höjd på 12,5 meter i stängt läge och en sänkt tunnel under Göta älv.

Enligt Martin Stenfeldt är det för tidigt att säga vilket alternativ det lutar åt. Alla förslagen påverkar bland annat Stena Lines terminal, vilket är ett stort utredningsområde.

Först om ett år beräknas förarbetet vara klart och ett förslag färdigt att presenteras.

Så blir nya badet i Frihamnen – invigs 2021

Den andra delsträckan, Frihamnen – Lindholmsallén, har däremot kommit längre.

– Det är den delen som kommer att börja byggas först och planen är att den ska vara klar för trafik år 2024, säger Martin Stenfeldt.

Syftet med den stora utvecklingen av kollektivtrafiken handlar dels om att knyta Hisingen närmare city dels få ett bättre trafikflöde.

– Vi vill skapa en ny innerstadsring som kan avlasta centrum och skapa bättre och nya resmönster och knutpunkter i kollektivtrafiken. Istället för att ha all trafik in till centrum och ut bygger vi in ring för att få ett bättre flöde, säger Martin Stenfeldt.

Lindholmen testområde för säkrare cykling i "Byggeborg"

Försäljningen av Karlatornet skjuts upp

Alternativ 2. Fast bro med segelfri höjd på 27 meter och segelfri bredd på 30 meter. Foto: Göteborg Stad / Sweco

Mer om alternativen.

De olika alternativen har olika möjligheter att ta över olika trafikslag. Prioriterat trafikslag är snabbgående spårvagn så kallad stadsbana.

Alternativ 1 – Mellanhög bro 12 meter. Öppningsbar bro (lyftsvängbro) med segelfri höjd på 12,5 meter i stängt läge och segelfri bredd på 30 meter. Hållplats över mark vid Oscarsleden. Kostnad: 3,6 miljarder kronor.

Alternativ 2 – Högbro 27 meter. Fast bro med segelfri höjd på 27 meter och segelfri bredd på 30 meter. Detta motsvarar Hisingsbron i öppet läge. Hållplats ovan mark vid Stigbergstorget. Kostnad: 4 ,110 miljarder kronor.

Alternativ 3 – Sänktunnel under Göta älv. Hållplats cirka 35 meter under mark vid Stigbergstorget. Medger inte gång- och cykelförbindelse. Medger inte busstrafik eftersom det kräver betydligt större och dyrare anläggning i separata tunnelrör. Kostnad: 3,8 miljarder.

Källa: Göteborg Stad

Visa merVisa mindre

Alternativ 3. Sänktunnel under Göta älv. Foto: Göteborg Stad / Sweco

Spårväg och citybuss Brunnsbo–Linné

Projektet Brunnsbo–Linné är en del av överenskommelsen Sverigeförhandlingen och finansieras med en kombination av statliga, regionala och kommunala medel.

Etapp 1: Frihamnen – Lindholmen

– Spår på egen bana.

– Buss i blandtrafik.

Uppskattad kostnad: 1 000 miljoner kronor

Trafikstart: 2024

Etapp 2: Hjalmar Brantingsplatsen – Brunnsbo

– Spår och buss på gemensam bana.

– El-laddning/eldrift.

Uppskattad kostnad: 500 miljoner kronor

Trafikstart: 2029

Etapp 3: Lindholmen – Linné

– Spåranläggning och bussgata i tunnel alternativt bro under/över älven

Uppskattad kostnad: 3 300 miljoner kronor

Trafikstart: 2035

Källa: Vårtgöteborg.se

Visa merVisa mindre

Krönikor

Jernberg: Så ger du kritik på ett smartare sätt

Krönika Retorik Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren. söndag 29/11 12:10

Konsumentfrågan

Synade min optiker – kan jag ångra mitt köp?

Konsument Konsument Får jag ångra mitt köp efter att jag synat min optiker? Vad gäller om jag köpt en vara över Facebook? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 22/11 11:51

Debatt

"Vi måste hitta sätt att binda ihop staden"

Debatt Debatt: Västsvenska Handelskammaren Med Älvstadens utbyggnad har en förflyttning av Göteborgs centrum börjat, här pekas Frihamnen ut som en ny mitt. Nu måste vi ta tag i frågan om hur vi binder ihop staden över vattnet och på Hisingen. lördag 28/11 11:40