Misstänkt likt. Frölunda HC:s nya logga anklagas för plagiat av både branschorganisationen Fastighetsägarnas och skidåkaren Frida Hansdotters nyligen lanserade märke.

Nya Frölundaloggan anklagas för plagiat

I samma sekund som Frölunda HC under onsdagen presenterade den nya loggan haglade kritiken i sociala medier. Nu kräver supportrarna att klubben ska "göra om och göra rätt".

  • Publicerad 13:50, 3 feb 2022

Det skulle kunna vara en logotyp för vilken organisation som helst. Jag bryr mig om att det finns en koppling till laget och verkligheten.

"Jag kommer ju se matcherna, men jag kommer aldrig köpa nåt med den loggan på, den är skitful!!"

"Ser ut som att försäkringskassan har ritat loggan"

"Symbolerna på vägskyltar är mycket intressantare"

"Ser ut som två polygriper…. Kunde vart loggan till ett VVS-företag"

Kritiken mot Frölunda HC:s nya logga, föreställande två stiliserade F mot varandra där mellanrummet bildar ett H för Hockey, landade inte väl hos supportrarna.

700 förslag skickades in och till slut valde Frölunda ett bidrag från designbyrån Sould.

Den negativa kritiken förvånade inte de inblandade på byrån:

– Vi presenterar ju saker varje vecka men då till företag eller organisationer. Det här är något helt annat och mycket mer än så. Det har varit en stor utmaning att koka ihop allt det här men ändå hitta något bra och något vi kunde jobba vidare på, säger Christian Zacharoff på Sould till Göteborgs-Posten.

Förslaget: Så vill designen se Frölundas nya logo

Anklagas för plagiat

Frölunda HC:s nya logga anklagas även för plagiat av skidåkaren Frida Hansdotters nyligen lanserade märke, något hon ändå tagit med ro:

– Vi är riktigt nöjda över vår logotyp. Därför är det lite roligt att kunna inspirera Frölunda till deras nya logga, skriver hon skämtsamt i ett sms till Aftonbladet, innan hon fortsätter:

– Men jag håller med om att den är väldigt lik och många har reagerat på den och hört av sig. Vi har en intern dialog just nu om hur vi ska förhålla oss.

En annan plagiatspaning på sociala medier är att loggan även är misstänkt lik branschorganisationen Fastighetsägarnas.

Till SVT Nyheter Väst säger Mats Grauers, ordförande Frölunda Hockey, att frågan har prövats.

– Vi har prövat frågan med hjälp av byråer för att inte inkräkta på nån logga eller att den är lik nån logga och fick svaret att så var inte fallet.

Kommunikationschefen Niklas Stavegård på Fastighetsägarna säger till SVT att han kan se vissa likheter, trots olika färgval.
– Jag kan inte bedöma om det är ett varumärkesintrång. Men jag kan säga så här: Det är ju kul om vi kan inspirera! Vi befinner oss ändå i helt olika branscher, som vi ser det nu kommer vi inte att vidta några rättsliga åtgärder.

Alltför allmängiltig

Mycket av kritiken mot loggan handlar om att logotypen är platt, tråkig och intetsägande, något som SVT:s designkritiker Dennis Dahlqvist håller med om.

Han menar att den är alltför allmängiltig och drar paralleller till en FN-logotyp.

– Det skulle kunna vara en logotyp för vilken organisation som helst. Jag bryr mig om att det finns en koppling till laget och verkligheten.

Nu har det startats två olika namninsamlingar av supportrar som anser att en medlemsstyrd förening borde involvera sina medlemmar i sådana här viktiga beslut.

GöteborgDirekt har sökt Frölunda HC för en kommentar.

Vi är GBG