Kronofogden. I hela landet har antalet obetalda felparkeringsavgifter som kommer till Kronofogden minskat från drygt 219 000 år 2014 till knappt 101 000 i fjol. Foto: Mostphotos

Nya samarbetet sätter bilmålvakterna i konkurs

Skulderna för obetalda felparkeringar minskade kraftigt förre året i Göteborg. Minskningen tros bland annat bero på att arbetet mot bilmålvakter gett resultat.

  • Publicerad 11:50, 29 jan 2019

Den sammanlagda skulden för fordonsrelaterade skulder i Göteborg minskade från knappt 160 miljoner till drygt 148 miljoner mellan 2017 och 2018. I första hand är det skulderna för obetalda felparkeringsavgifter som minskat, men även skulder för obetald fordons- och trängselskatter.

Rekordfå hamnar hos Kronofogden

– Det är tydligt att lagen som trädde i kraft 2014 har haft effekt, det vill säga man parkerar rätt eller betalar i större utsträckning än tidigare. Vi ser också att kommunerna och polisen har intensifierat sitt arbete med att bogsera bort bilarna från gatorna så att de inte kan skuldsättas mer, säger Johan Krantz, analytiker på Kronofogden i ett pressmeddelande.

Han lyfter även det nya samarbetet mellan Kronofogden, Skatteverket, Transportstyrelsen och konkursförvaltare mot bilmålvakter som en starkt bidragande orsak. Metoden introducerades under 2018 och går ut på att bilmålvakterna sätts i personlig konkurs vilket gjort bilarna olagliga att använda.

Bilmålvaktens tykna semesterhälsning till polisen

Trots att Kronofogden fått in mindre än hälften så måna obetalda felparkeringsavgifter jämfört med toppåret 2015 handlar det om ungefär samma antal personer.

– Det tyder på att bilmålvakterna fått det allt tuffare. Genom att polisen, kommuner och myndigheter jobbar som ett lag kan vi förhindra eller åtminstone försvåra deras verksamhet, säger Johan Krantz.

Ytterligare en förklaring till minskningen är att många stora skulder skrevs av vid årsskiftet. Skulder till staten skrivs normalt av efter fem år.

Bilmålvakt

Begreppet bilmålvakt används om personer som är registrerade ägare till ett fordon i stället för dess verkliga ägare. På så sätt kan den verkliga ägaren slippa exempelvis felparkeringsavgifter, skatter och trafikförsäkring.

Bilmålvakter är i regel personer som redan har stora skulder hos Kronofogden och som saknar utmätningsbara tillgångar. De kan vara registrerade som ägare på hundratals eller i vissa fall tusentals bilar.

Lagen från 2014

Från den 1 juli 2014 kan fordon med obetalda fordonsskulder tas i anspråk och säljas av Kronofogden för att betala skulderna. Detta gäller även om fordonet har bytt ägare. Men de allra flesta fordon som är registrerade på bilmålvakter är värda för lite, för att det ska vara lönsamt för Kronofogden att försöka sälja dem.

Om ägaren till ett felparkerat fordon har obetalda felparkeringsavgifter på mer än 5 000 kronor har kommunen rätt att omhänderta och flytta fordonet. Ett omhändertaget fordon återlämnas först då alla felparkeringsavgifter och kostnader för flytten är betalda.

Inför ett bilköp kan köparen kontrollera med Transportstyrelsen om det finns obetalda skulder kopplat till fordonet som beslutats efter den 1 juli 2014.

Reglerna gäller endast för skulder som beslutats efter den 1 juli 2014.

Källa: Kronofogden

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG