M33 provkörs nu i Tyskland. Foto: Göteborgs Spårvägar

Nya spårvagnarna försenade

De första två M33:orna skulle ha levererats till Göteborg i maj. Istället kommer de i slutet av året. Innan dess ska de provköras 500 mil i Tyskland.

  • Publicerad 11:49, 19 jul 2019

I avtalet ingår totalt 40 spårvagnar av den nya modellen, 10 tvåriktade och 30 enkelriktade. Det finns också en option på ytterligare 60 vagnar fram till 2026.

Nya vagnarna får skandinavisk design

Här är Göteborgs nya spårvagnar: "Wifi ombord"

De första två spårvagnarna skulle ha levererats i maj. Men utifrån erfarenhet från utvecklingen av den tidigare vagnsmodellen, M32, vill Göteborgs Spårvägar vara extra noggranna med kontrollerna vilket försenat leveransen sex månader.

Innan de första vagnarna levereras till Göteborg ska de provköras cirka 500 mil med olika tester i Tyskland. Göteborgs Spårvägar ser det också som positivt att vagnarna kan provköras även på vintern innan serieleveransen börjar.

De två första M33 ska nämligen köras minst 20 000 kilometer vardera i Göteborg innan resterande 38 spårvagnar levereras, en vagn varannan vecka med start hösten 2020.

M33:ornas försening innebär dock att den som väntat på bättre tillgänglighet får vänta lite extra eftersom utfasningen av de äldsta vagnarna, M28 och M29, dröjer. Alla nya vagnar har, till skillnad från de gamla spårvagnarna, låga golv för resenärer som är rullstolsburna eller reser med barnvagn eller rullator.

 

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se