CYKEL. Med hjälp av modern teknik skapar vi en virtuell parkeringszon runt lånestationerna, säger Sara Boije af Gennäs. Foto: Kristian Risenfors

Nya Styr och Ställ: Här hamnar stationerna

I nya Styr och Ställ som kommer i vår sitter elektroniken i cykeln i stället för stationerna. En nyhet är också att du kommer kunna förboka en cykel i appen.

  • Publicerad 07:57, 3 dec 2019

Varje cykel har en inbyggd GPS så man kan se dem som realtidsprickar på samma sätt som med elsparkcyklarna.

Foto: Göteborgs Stad och Mölndals Stad

Nya Styr och Ställ drar åt det turkosa. Den nuvarande modellen bär Göteborgs blåvita färgprofil. Men eftersom det nya systemet även ska användas i Mölndal valde man en mer neutral färg.

Det blir dubbelt så många stationer med det nya systemet, cirka 135, jämfört med dagens system som har 70.

– Själva området blir nästan tre gånger så stor som med nuvarande Styr och Ställ, säger Sara Boije af Gennäs, projektledare på trafikkontoret i Göteborg.

Klart i dag: 1 750 nya lånecyklar till Göteborg

Här finns en karta med alla nya stationer.

Hon beskriver det nya systemet som mycket smidigare än det nuvarande där allt ska gå att göra i appen.

– Men för den som inte har eller av någon anledning inte vill använda sin smartphone finns både webb och terminaler att köpa biljetter, tre i Göteborg och en i Mölndal, säger Sara Boije af Gennäs.

Styr och Ställ består trots elsparkcyklarnas intåg

En stor skillnad mellan systemen är att elektroniken i det nya Styr och Ställ sitter i cykeln, i stället för i stationerna. Via appen ska användarna kunna se var det finns cyklar, hur många och till och med förboka en cykel.

– Det kommer vara någonstans mellan femton och trettio minuter i förväg. Då blir cykeln låst så ingen annan kan ta den. Men om man inte hämtar ut den inom en viss tid så släpps bokningen, säger Sara Boije af Gennäs.

I nuvarande Styr och Ställ måste cykeln parkeras i ställen vid stationerna.

– I nya systemet blir stationerna en virtuell zon. Om stället är fullt räcker det att ställa cykeln vid stationen. Varje cykel har en inbyggd GPS så man kan se dem som realtidsprickar på samma sätt som med elsparkcyklarna. Skillnaden mot elsparkcyklarna är att vi har valt att samla cyklarna vid stationer. Det är bra för både synlighet och ordning, säger Sara Boije af Gennäs.

I förarbetet har trafikkontoret haft omfattande dialoger med organisationer och företag om stationernas placering.

– De nya stationerna är mycket mer flexibla. Det går att flytta dem vid behov och även lägga till fler stationer allt eftersom, vid exempelvis evenemang. Företag ska också kunna köpa stationer för att komplettera med ytterligare lägen, säger Sara Boije af Gennäs.

Varför har ni inget samarbete med Västtrafik?

– Vi har haft flera års dialog med Västtrafik. Många städer har jättelyckade projekt, som till exempel Helsingfors där kollektivtrafiken också upphandlat lånecyklarna. I Göteborg har vi tittat på hur man kan integrera systemen. Att man till exempel i Västtrafiks app ska kunna se var det finns lånecyklar också. Men vi är inte framme i någon lösning än. Vi tittar fortfarande på vad vi kan göra.

Det var lånecykelföretaget Nextbike som vann upphandlingen och levererar de nya cyklarna. Företaget har 15 års erfarenhet av lånecyklar och finns i dag i omkring 200 städer i världen.

Priset för 12 månader höjs från 75 kronor till 300. Ett månadskort kommer att kosta 90 kronor och enkelbiljetter 20 kronor.

– I årskorten och månadskorten är den första halvtimmen fri. Sedan kostar det tio kronor extra för varje halvtimme, säger Sara Boije af Gennäs.

Infrastrukturen till gamla Styr och Ställ tas ner vid årsskiftet. De nya cyklarna ska finnas på plats under april.
 

Karta över stationerna i nya Styr & Ställ-systemet i Göteborg och Mölndal från våren 2020 Foto: Göteborgs Stad och Mölndals Stad

Fakta

Tre gånger större område än idag.

1 750 lånecyklar (nästan dubbelt så många som i dagens system).

Cirka 135 stationer i Göteborg och Mölndal – allt ingår i samma system

Fyra centralt placerade stationer får betalterminaler för tillfälliga besökare.

Cyklarna är 7-växlade, lättare och med höj- och sänkbara sadlar.

Priser: Årskort 300 kr, månadskort 90 kr, enkeltur 20 kr.

I års- och månadskorten ingår 30 min fri användning. Därefter kostar varje halvtimme 10 kr .

Det nya Styr & Ställ-systemet ska drivas av det tyska lånecykelföretaget Nextbike som vann Göteborgs Stads och Mölndals Stads upphandling av en ny entreprenör.

Julkalender

Trafiken – minut för minut

GÖTEBORGSNÖJE

Guiden: Bästa tipsen för bästa Göteborgshelgen

✔Annorlunda julfirande ✔Bad Cash Quartet ✔Vokalfest ✔En julsaga ✔Gardells final Fem tips som kan rädda din nöjeshelg! Här hittar du allt från Dickens "En julsaga" till Mammas Nya Killes speciella julshow. Eller varför inte vokalkonst med Manhattan Transfer, som underhållit i 50...fredag 13/12 13:54

DEBATT

Debatt: Värna om administrationen

"Skänk våra medicinska sekreterare en extra tanke" I dag den 9 december vill Vision lyfta och föra fram alla våra medicinska sekreterare och sjukvårdsadministratörer som gör att sjukvården flyter på och vi får den vård vi behöver när vi behöver den.måndag 9/12 10:13

QUIZ

Allhelgona-quiz: Kändisarna som vilar i Göteborg

Har du koll på personerna som ligger begravda på Göteborgs kyrkogårdar? Under allhelgonahelgen passar många på att besöka gravar och minneslundar till nära och kära. På kyrkogårdarna i och runt Göteborg vilar även många kända göteborgarna. Har du koll på dem?fredag 1/11 16:07

Annons

18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se