Elsparkcykel. Tier lanseras samtidigt i Stockholm, Malmö och Göteborg. Sedan tidigare finns de i Österrike, Belgien, Danmark, Dubai, Frankrike, Portugal, Spanien och Schweiz. Foto: Tier

Nytt elsparkföretag etablerar sig i Göteborg

Nu finns ytterligare ett elsparksföretag i Göteborg. I flera städer har felparkerade elsparcyklar skapat stora problem, men i Göteborg har trafikkontoret bara fått in tre synpunkter från allmänheten.

  • Publicerad 16:47, 6 mar 2019

De har blivit en allt vanligare syn i den göteborgska stadsbilden – elsparkcyklarna. I november lanserade sig Voi i Göteborg och idag, 6 mars, lanserade också tyska Tier sina elsparkcyklar i Stockholm, Malmö och Göteborg.  

De vill ge göteborgsbilisterna sparken

– Det känns fantastiskt att lansera i tre svenska städer samtidigt. Sverige är ett progressivt land med ett starkt innovationstänk inom mobilitetssektorn – en perfekt match för vår vision att förbättra mobilitet för alla, säger Philipp Haas, utvecklingschef på Tier, i ett pressmeddelande.

I San Francisco förbjöds elsparkcyklarna tillfälligt när situationen urartade. Flera städer har reglerat antalet elsparcyklar för att de inte ska fylla stadsrummet. I Malmö har 110 felaktigt parkerade sparkcyklar forslats bort de senaste 14 dagarna av parkeringsvakter och polis, skriver Lokaltidningen. Företagen har sedan fått lösa ut dem för 350 kronor styck.

I Göteborg har trafikkontoret bara fått in några enstaka synpunkter på felparkerade elsparkcyklar.

– Ja, jag tror vi har fått in tre. Till exempel någon som hade ställts fel på en busshållplats, säger Sara Boije af Gennäs på trafikkontoret.

Om det skulle bli ett problem i Göteborg – vad kan staden göra?

– I dagsläget har staden inte så många verktyg att spela med regelmässigt eftersom de betraktas som cyklar. I Malmö och Lund har de sedan tidigare tagit fram lokala trafikföreskrifter om hur man får parkera sin cykel. Men det har vi inte i Göteborg. Om det skulle bli ett stort problem så kan man ju fundera på det. Men för att det ska bli effektivt måste man se till att det efterlevs. I dagsläget är det en polisiär fråga och då är det också en fråga om resurser, säger Sara Boije af Gennäs.

Hon berättar att både Voi och Tier har haft en dialog med staden innan de etablerade sig.

– Det märks att de är måna om ett gillande från staden. De säger själva att de jättegärna vill ha info om el-scootrarna placeras felaktigt. Ett sätt Voi pratat om är att man kan behöva skicka en bild när man avslutar sin tur, så man lär upp användarna att parkera rätt. Ett annat sätt är att geo-låsa, så man inte kan hämta eller lämna på en viss plats. Företagen kan också stänga av användare som missköter sig, säger Sara Boije af Gennäs och fortsätter:

– Som sagt, vi vet inte så mycket än. Vi får följa detta nu, utbilda oss själva och anpassa oss till den nya situation för att se vilken roll staden ska ha i det här.

Fakta

I företagens appar kan användarna se var närmsta elsparkcykel står placerad.
Därefter låser man upp elsparkcykeln med sin telefon.
Priset är 10 kr för att låsa upp och sedan 1,50 kr i minuten man använder den.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG