Din tur. Genom en ny tjänst ska besökare säkra sin plats utan att stå i kö. Foto: MARKUS ANDERSSON

Nytt kösystem ska förhindra trängsel

Att köa utan smittorisk är det nya på Liseberg. Det är i alla fall förhoppningen. Nu testkörs det nya virtuella kösystemet.

  • Publicerad 15:10, 12 jun 2021

Robert Arvidsson, kommersiell chef Liseberg. Foto: MARKUS ANDERSSON

Inför öppning har Liseberg arbetat på ett program som ska säkerställa en smittsäker öppning.

– Vi känner oss trygga i vår plan för att man säkert ska kunna besöka oss. Men det betyder inte att vi inte kommer göra några fel, men i så fall kommer vi snabbt göra om och göra rätt, säger Lisebergs vd Andreas Andersen.

Det nya systemet, som innebär virtuella köer, ska fungera som en avlastning av de fysiska köerna. I Lisebergs app kan du ställa dig i kö till en attraktion, uppge hur många ni är i sällskapet och när det snart är er tur plingar det till i din telefon.

Under testkörningen av det virtuella kösystemet under tisdagen, när Lisebergs anställda med anhöriga fick besöka platsen, fanns det några brister.

Det nya systemet skickade ut för många notiser samtidigt vilket ledde till att människor samlades utanför vissa attraktioner.

"Virtuella köer här för att stanna"

– Kalibreringen mellan hur många som stod i kö och hur många platser som fanns stämde inte riktigt överens. Det har vi löst nu genom att ta in fler vagnar och justera antalet besökare som appen släpper fram åt gången, säger Robert Arvidsson, kommersiell chef Liseberg.

Det virtuella kösystemet kommer användas vid de attraktioner där det, på grund av platsbrist, är svårt att skapa en fysisk kö utan trängsel.

– Virtuella köer är här för att stanna, det kommer bli det nya i branschen.
 

Göteborgsnöje

Hönöbo siktar mot Dalsland i ny roman

Nöje Bosse Norrhem målar med akvarellfärger i sin spänningsroman Bosse Norrhem har varit Göteborg trogen i över 40 år. Sedan ett par år är det Hönö, som gäller. Men nya romanen "Den enögde akvarellmålaren", ja, den utspelar sig i Dalsland.onsdag 14/7 7:36

Krönikor

Axelsson: Sill – från nödkost till högtidsmat

Krönika Tradition Den kanske mest ursvenska fisken vi har, sillen, har gjort en lång resa genom historien för att komma in i finrummet och bli en del av nästan alla våra högtider. torsdag 24/6 14:30

Konsumentfrågan

Gäller svensk lag även utländska företag?

Konsument Konsument Vad gör man om man får hem en annan vara än den man beställt? Gäller svensk lag även företag som inte är baserade i Sverige? Och om man ramlar hos sin tandläkare – kan man då få ersättning för det? Konsumentrådgivare Cassandra reder ut. tisdag 18/5 16:11

Debatt

Ta ett större ansvar för bostadsproblemen i Göteborg

Debatt Bo i Göteborg Det råder fortsatt stor bostadsbrist och klyftorna på bostadsmarknaden växer. Problemen med trångboddhet i socialt utsatta områden har blivit tydliga… torsdag 24/6 13:12