LINBANA. Med nedbantade stationer och förenklade torn skulle kostnaderna för projektet minska, men inte tillräckligt anser politikerna. Foto: Tomorrow

Pakterna som stoppar stadslinbanan

Demokraterna, Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet är överens om att den planerade linbanan i Göteborg ska stoppas. Det innebär att projektet som kostat 138 miljoner att utreda avslutas.

  • Publicerad 09:21, 27 nov 2019

I våras kom kallduschen att den planerade stadslinbanan i Göteborg skulle kosta drygt 4 miljarder kronor att bygga. Trafikkontoret fick då uppdraget att utreda möjligheten att bygga en billigare linbana.

Chocknotan för linbanan: Minst 4 miljarder

För en månad sedan var de klara med sin utredning där kontentan var att linbanan går att rädda. Genom att spara på bland annat mindre stationer, färre gondoler och billigare torn skulle kostnaden i stället uppgå till mellan 2 och 3 miljarder beroende på utformning. Hittills har utredningsarbetet av linbanan kostat 138 miljoner kronor.

Så kan linbanan räddas

Demokraterna har från början varit negativa till linbanan som de beskriver som ett haveri uppbyggt av mörkläggning och överskridande av befogenheter.

– Linbaneprojektet är tyvärr ett historiskt fiasko som blottlägger bristerna i hur vår stad sköts, säger Henrik Munck (D) i en kommentar.

Nu har de kommit överens med Socialdemokraterna om att linbanan ska stoppas. I ett gemensamt yrkande till trafiknämndens föreslår partierna att projektet avslutas.

– Det är positivt att vi nu nått samsyn och stöd från Socialdemokraterna i att stoppa linbanan. Lika viktigt är att vi är överens om en rad trafiksatsningar för Lindholmen, Volvo Lundby och alla göteborgare, säger Henrik Munck (D).

I stället för linbana vill partierna binda ihop fastlandet och Hisingen med utökad skytteltrafik med elhybridfärjor och utökad elbusstrafik mellan Lindholmen och Volvo Lundby. De vill också prioritera och se över en tidigareläggning av den planerade spårvägen Lindholmsförbindelsen och även Gropegårdslänken.

Utöver det vill partierna prioritera utredning av ny gång- och cykelbro över älven och även ytterligare en bro som klarar busstrafik.

På torsdagens möte i trafiknämnden kommer även Moderaterna och Miljöpartiet lägga fram ett yrkande på att linbanan ska stoppas, vilket innebär spiken i kistan för projektet.

– Vi ser inte att det finns någon finansiering att fortsätta. Tyvärr har vi inte pengarna som behövs. Regionen har sagt blankt nej och man har inte lyckats hitta andra externa finansiärer, säger Karin Pleijel (MP).

Hur ser du på att det lagts 138 miljoner kronor på att utreda det här?

– Man kan konstatera att det är en väldigt hög kostnad. Samtidigt har vi fått en väldigt bra utredning. Vi behöver tänka kreativt för att lösa vår växande stads behov, säger Karin Pleijel (MP).

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se