Par på och utanför scenen

De möts i hemmet och på turné. Nu möts de också på Stadsteaterns stora scen. En ny miljö för improvisationsskådespelarna Lasse Beischer och Bortas Josefine Andersson.

  • Publicerad 16:00, 28 okt 2018

– Jag tror inte jag har spelat utan näsa sedan 2004, säger Bortas Josefine Andersson.

Just det. Med teatergruppen 123 Schtunk gör hon, sambon Lasse Beischer och kollegan Dick Karlsson improviserad teater av klassiska pjäser som "Hamlet" och "Romeo och Julia".

Varje dag på scen är en utmaning att möta en ny publik, locka in den i både drama och humor. För det sistnämnda är viktigt. I 123 Schtunk är det som clowner rollerna görs och förstås med den klassiska röda näsan på.

Med "Kung Lear" på Stadsteatern får paret inte bara möta Shakespeare igen utan också anta en ny utmaning. Den att spela teater efter manus. Det är det Bortas Josefine Andersson syftar på i den inledande kommentaren.

Nu har hon en praktroll som Goneril, dotter till kung Lear, spelad av Michalis Koutsogiannakis.

– Det sitter ju fysiskt i kroppen att jag ska improvisera och reagera på vad som händer i rummet. Jag har fått bita mig i handen emellanåt, så fort jag är på väg att sticka iväg. Det kan faktiskt vara lite deppigt, säger hon, som ändå är förtjust i den annorlunda miljön med Stadsteaterns möjligheter till teknik, kläder och smink.

– Jag tycker verkligen att det är fantastiskt roligt att få göra det här. Men jag som har fruktansvärt dåligt lokalsinne har den stora utmaningen att hitta här. Så stort det faktiskt är, fortsätter hon och ler.

För Lasse Beischer är utmaningen inte lika stor. Han spelar rollen som narren och får rejält med utrymme – i första akten.

– Ja, i andra är han ju inte med alls. Då har jag bara två repliker… som soldat.

Men scenen är hans under den timme och tre kvart som första akten är. Han utmanar, lockar, pockar och spelar ut hela sitt register.

– Jag har gjort rollen som clown för några år sedan, så det är roligt att få jämföra. Men många frågar sig om narren verkligen behövs eftersom han försvinner i andra akten. Vad tänkte Shakespeare? Var det så att han bara hade ett antal skådespelare till förfogande och strök narren...? Det är många som diskuterar det, säger han.

Hur är det då att möta en institutionspublik?

– En jätteutmaning. När vi är ute med 123 Schtunk gillar vi bäst att få kämpa om publikens gunst. Det är roligast då, säger Lasse Beischer, som var den som först fick frågan om att vara med i regissör Pontus Stenshälls uppsättning av Shakespeareklassikern.

– Jag fick väl frågan för ett år sedan. Pontus gick ett år under mig på scenskolan och kan min historia.

Med Lasse Beischers jakande svar kom frågan om inte fler från 123 Schtunk kunde vara med.

Så hoppade Bortas Josefine Andersson på uppsättningen.

– Ja, Dick Karlsson är ju egentligen musiker och var inte så sugen, förklarar Lasse Beischer.

– Spelperioden här i höst passade oss också rätt bra. Barnen har nationella prov och har inte kunnat få ledigt, fortsätter Bortas Josefine Andersson.

Kung Lear

Har: Premiär lördag 27 oktober. Spelas januari ut.

Regissör: Pontus Stenshäll.

Med: Bortas Josefine Andersson, Lasse Beischer, Lasse Carlsson, Per-Anders Ericson, Ashkan Ghods, Johan Karlberg, Michalis Koutsogiannakis, Alexandra Nordberg, Mattias Nordkvist, Caroline Söderström, Jesper Söderblom och Melina Tranulis.

Paret: Andersson-Beischer kommer delvis dubbelarbeta, då vissa redan inbokade föreställningar med improvisationsteatern 123 Schtunk inte har kunnat flyttas.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG