Peter Martinsson upprörs över den höga avgift Postnord tar ut för att ändra ett mottagarnamn som blivit fel på ett rekommenderat brev. "Helt sanslöst", säger han. Foto: Privat/Mostphoto

Peter skrev fel - får betala dyrt

Peter Martinsson skickade en bröllopsgåva med Postnord. Men råkade skriva fel namn. Nu får han betala extra för att brudparet ska kunna hämta ut gåvan. "Helt sanslöst", säger han.

  • Publicerad 12:58, 5 jul 2018

När Peter Martinsson från Billdal inte kunde närvara på sin brorsons bröllop skickade han istället en gåva till brudparet i ett rekommenderat brev med Postnord. Men när det blivande brudparet skulle hämta ut brevet blev det stopp. På brevet stod fel efternamn.

– Jag hade skrivit bådas förnamn och det nya gemensamma efternamnet. Jag tänkte inte på att hon inte hette det ännu, säger Peter Martinsson.

Eftersom brevet var adresserat till båda två räckte det inte med att brorsonen hämtade ut brevet. Då kontaktade Peter Martinsson Postnord som lovade att det gick att ordna upp med ett enkelt ”knapptryck” om han ringde kundtjänst.

"Känner mig som en bandit"

– Jag fick hjälp av en trevlig tjej efter att ha väntat i nästan en halvtimme. Hon ställde massa frågor och fyllde i en massa information. Det tog verkligen inte ett ”knapptryck”, säger Peter Martinsson.

Men det var inte det värsta tycker han. Samtalet med Postnord avslutades med uppgiften om att han skulle bli skyldig en avgift på 225 kronor.

– Det är helt sanslöst! Jag kände mig som en bandit som fick böta för att ha skrivit fel. Jag ville vara vänlig och sätta ut det nya namnet som en liten glädjespridare. Men så åker jag dit på en hög avgift.

"Hög avgift för småsak"

Det är just den höga kostnaden som upprör Peter Martinsson. Han menar att allt annat var korrekt; brevet kom fram till rätt personer och han hade redan betalt 82 kronor för att få det rekommenderat.

– Jag kan inte få ihop att det ska kosta så mycket för en sån liten grej. Brevet har inte varit runt på villovägar i ett annat land eller så. 225 kronor är inte livet för mig men det är fruktansvärt mycket pengar i sammanhanget, säger han.

Extra jobb

På Postnord menar man att avgiften beror på att det blir extra administration när man ska ändra ett namn eller en adress.

– Det går nästan alltid att lösa men att ändra är oftast avgiftsbelagt, säger Maria Ibsén, pressansvarig, Postnord.

Hon menar att på alla försändelser, som till exempel rekommenderade brev, ska namnet på brevets mottagare stämma överens det namn som finns på mottagarens legitimation.

– Vi är noga med legitimation för att undvika bedrägerier och att det blir fel. Ibland kan man som mottagare uppleva att vi är lite fyrkantiga men vi gör det av säkerhetsskäl, säger Maria Ibsén.

Att tänka på när du skickar rekommenderat

Var noga med att stava namn och adress rätt.

Mottageren måste ha en giltligt legitimation.

Addreserar du brevet till flera mottagare måste alla hämta ut det och visa legitimation.

Skickar du till ett barn måste barnet ha en legitimation för att hämta ut brevet eller paketet. Om inte, måste föräldrarna ta med ett personbevis som visar att de är föräldrar till barnet och båda föräldrarna måste hämta ut brevet/paket tillsammans.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG