MILJÖPARTIET. På måndagsmorgonen genomfördes en manifestation för att uppmärksamma Alliansens höjning av månadskorten i Göteborg. Foto: Kristian Risenfors

Pleijel (MP): Alliansens chockhöjning slår hårt

I dag, måndag, höjs priserna på periodkort i kollektivtrafiken i Göteborg. Den subvention göteborgarna fått under 12 år från kommunen har dragits tillbaka i Alliansens budget.

  • Publicerad 14:24, 19 aug 2019

Miljöpartiet var med att driva igenom subventionen 2007. På måndagsmorgonen manifesterade de mot prishöjningen på Drottningtorget genom att dela ut gratis busskort till göteborgare som precis köpt nytt dyrare periodkort.

Sista chansen: Nu höjs priset i kollektivtrafiken

– De är laddade med 100 kronor och 50 kronor på kortet i pant, säger Miljöpartiet oppositionskommunalråd Karin Pleijel.

Hon menar att Alliansens prishöjning kommer att slå hårt på flera sätt.

– Dels mot människor som har små marginaler, och dels mot klimatet om det leder till att fler väljer bilen. VI har ett nödläge för klimatet. Då måste vi uppmuntra ett beteende som är bra för klimatet. Sedan vet vi att den här staden har problematik med att komma fram därför vi bygger så mycket. Näringslivets transporter och även andra nyttotransporter är oroade om biltrafiken ökar. De har redan svårt att ta sig fram, säger Karin Pleijel.

Västtrafiks försäljningschef Maria Björner Brauer säger man aldrig gjort en sådan här kraftig prishöjning tidigare och att det därför är svårt att veta hur det kommer påverka resandet.

– Det går inte att säga. Vi gissar att det 2019 kan innebära ett tapp på 10–30 miljoner kronor. Men det är jättesvårt att säga. Man kan utgå ifrån att det på kort sikt kommer innebära att antalet sålda biljetter går ner. Men så brukar det vara när man gör prishöjningar, det planar ut på sikt, säger Maria Björner Brauer.

Kommunstyrelsens ordförande, Axel Josefson (M) har tidigare sagt till Göteborg Direkt att subventionens klimatpåverkan varit liten. I vintras sa han till Göteborg Direkt att:

"Det handlar om att vi måste få bilåkarna om att åka kollektivt. Då är inte priset en avgörande fråga. För dem handlar det om frågor som komfort, turtäthet och snabbhet. Om man sänker priserna eller har fri kollektivtrafik kommer det innebära att alla som går och cyklar då åker kollektivt i stället."

Dyrare bussresor med Alliansens budget

Miljöpartiet å sin sida vill helst göra kollektivtrafiken ännu billigare för göteborgarna.

– Vi vill ha billig och attraktiv kollektivtrafik. Man ska kunna lita på kollektivtrafiken. Vi står inte för en fri kollektivtrafik, men att den ska vara billig. Det ska vara obekvämt för den som väljer bilen, säger Karin Pleijel (MP).

Göteborgare om prishöjningen

Anders Åstrand, 81 år, Gårda

– Jag tillhör de gynnade pensionärerna så jag kan inte klaga. Jag kan förstå att det är en saftig höjning, och den här höjningen som varit de senaste åren är dum tycker jag.

Vad tror du att höjningen kommer leda till?

– Det blir väl att folk tar mer bilen igen, tråkigt tråkigt. Säkert också fler som struntar i att betala. När det gäller bilar läste jag att 95 procent av tiden står bilen still i en storstad. Det säger något. Det är vanvett

Hur tar du dig fram själv genom Göteborg?

–Det är kollektivt. Jag har sålt min bil så jag klarar mig jättebra ändå.

Borde fler omfattas av den subventionen som du har?

– Ja, man borde satsa mer på kollektivtrafiken. Jag förstår att det inte kan vara gratis för alla, det blir för stora kostnader.

Ulumo Ali, 24 år, Utby

– Som student tycker jag att det är lite överdrivet dyrt. Det blir att folk kommer fuskåka. Alla har inte råd att köpa ett månadskort. Jag tycker att det ska vara billigare så ännu fler väljer att åka kollektivt.

Hur åker du själv i Göteborg?

– Jag har bil egentligen. Inte jättebra för miljön men det är det sättet jag oftast tar mig till arbetet. I dag blev det kollektivt för jag skulle plugga i stan och det är dyrt med parkering.

Hade du åkt mer kollektivt om det var billigare?

– Ja, som det är nu blir det fortfarande billigare för mig att ta bilen. Sedan är det klart att parkering, trängselskatt och sådant kostar. Men företaget kompenserar också en del. Bilen blir fortfarande billigare för mig.

Är det bara priset som är avgörande för dig?

– Det är priset som är det enda. Jag tycker att kollektivtrafiken är bra, bra chaufförer och hela det köret. Det är bara att det kostar rejält mycket.

Trafiken – minut för minut

Annons

18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se