Larmar. Johan Svensson (V) är bekymrad för utvecklingen inom hemtjänsten inför bytet till den nya ersättningsmodellen som ska börja gälla den 1 maj. Foto: Mostphoto/Alice Vernersson

Politiker larmar om ny tuff smäll för hemtjänsten

Hemtjänsten i Göteborg står inför en stor digital förändring. Samtidigt är sektorn under ekonomisk press i flera stadsdelar. I Lundby visar prognosen 10 miljoner back för hemtjänsten vid årsslutet.

  • Publicerad 08:09, 18 apr 2019

– Det ser väldigt mörkt ut för hemtjänsten. I huvudsak i Lundby, men det gäller alla stadsdelar i Göteborg, säger Johan Svensson (V), 2:e vice ordförande i SDN Lundby.

Han uttrycker oro över den senaste budgetprognosen som visar ett underskott på 10 miljoner kronor på helåret för hemtjänsten i Lundby. Samtidigt sker ett stort digitalt systembyte i hela staden till följd av att en ny ersättningsmodell införs i hemtjänsten.

Rödgröna i Lundby körde över Alliansen

– Det är så allvarligt att jag är oroad för brukarnas omsorg och personalens arbetsmiljö när man inför det nya systemet.

Kräver mer kontroll

Tidigare har hemtjänsten utfört arbete efter insats. Den nya ersättningsmodellen handlar istället om att arbeta efter en exakt tid hos brukarna.

Ett sätt som befaras kräva ökad kontroll bland cheferna och inte stödja intentionerna i vad kommunen benämner som en ”Attraktiv hemtjänst”, som innebär självbestämmande och inflytande hos brukarna och en bättre arbetsmiljö för medarbetarna.

Det har även förekommit rent tekniska problem med det nya digitala systemet.

– Det kommer att få konsekvenser. Vi ser att det finns risker för enorma underskott eller verksamhetsbrister. Problemet är att styret inte har en plan b. Hemtjänsten är redan hårt pressad dels på grund av LOV som infördes förra året, dels genom om Alliansens budget som innebar besparingsåtgärder inom hela stadsdelssektorn, säger Johan Svensson.

Så fungerar valfrihet inom hemtjänsten

Även i SDF Askim-Frölunda-Högsbo larmar man och i den senaste uppföljningsrapporten beskrivs situationen: ”Utvecklingen inom hemtjänsten är oroväckande”

Beslutet: Stadsdelen ska spara 66 miljoner nästa år

Politikerna i den styrande Alliansen är medvetna om oron som finns inom hemtjänsten i kommunen.

– Det är viktigt att våra digitala system är till stöd och hjälp för både ledning och medarbetare inom hemtjänsten. Vi tar den kritik och oro som finns på allvar. Därför kommer jag och David Lega (KD) på torsdag, att träffa områdeschefer inom hemtjänsten för att få bättre inblick i problematiken, säger Nina Miskovsky (M), kommunalråd med ansvar för sociala frågor.

Det nya systemet ska testköras den 23 april och planerna är att det ska gå skarpt den 1 maj.

Staden granskas: En stadsdel får allvarlig kritik

"Attraktiv hemtjänst"

Innebär: 

1. Den enskilde ska få ökat inflytande och självbestämmande.

2. Attraktivare jobb för medarbetarna

Grunden är brukarnas behov av ökat inflytande och självbestämmande.

Den enskilde ska kunna förfoga över sin biståndsbedömda tid; vad, hur, när och av vem hjälpen ges.

Medarbetarna

"Kompetenta medarbetare är nyckeln för en attraktiv hemtjänst. Därför satsar Göteborgs Stad på sina medarbetare. De vill vara professionella och känna sig stolta över sina jobb. Göteborgs Stad investerar i goda introduktioner, utbildning, kompetensutveckling, karriärvägar, en god arbetsmiljö och IT-stöd för ett mobilt arbetssätt."

Källa: Göteborg Stad

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se