Tuffare tag. Politikerna är eniga om att ställa högre krav på elsparkcykelföretagen. Foto: Mostphotos/ Birgitta Åstrand

Politikerna enade – ställer krav på elsparkföretagen

Nu ska det bli hårdare tag mot elsparkcykelföretagen i Göteborg. Det är politikerna i trafiknämnden överens om efter senaste sammankomsten.

  • Publicerad 14:36, 23 sep 2021

Det var en enig trafiknämnd som beslutade att gå vidare med en rad åtgärder för att reglera användningen av elsparkscyklarna.

Kravlista

Oppositionen hade tidigare presenterat en kravlista riktad till elsparkcykelföretagen som fick gehör av övriga partier.

Här är politikernas krav på elsparkcyklarna

– Allt gick igenom. Vi var inte motståndare till kraven men hade gärna sett att förvaltningen hade tittat på punkterna först för att se om det är möjligt att genomföra med tanke på att det handlar om privata företag, säger Toni Orsulic (M), trafiknämndens ordförande.

Enig nämnd

Alliansens hade också lagt ett förslag som klubbades. Det handlade om att titta närmare på upphandlingsförfarande för rätten att hyra ut elsparkcyklar till ett förutbestämt antal operatörer och att även reglera antalet fordon.

– Vi inser allihop att elsparkcyklar är ett transportmedel som har blivit en naturlig del i stadsbilden. Ingen är emot att de finns men det behövs bättre uppföljning om hur de används och var de hamnar när de parkeras för att förhindra olyckor, säger Toni Orsulic.

Begränsa antalet cyklar

Miljöpartiet är också nöjda med att man ska titta vidare på möjligheten att begränsa antal elsparkscyklar, vilket de har föreslagit tidigare.  

– Cyklarna måste användas bättre och kan inte fortsätta vräkas ut över våra gemensamma ytor. Den pågående konkurrensen i elsparkcykelbranschen får inte förvandla Göteborg till ett slagfält där företagen gör upp om vilka som ska överleva till priset av att människor skadas eller är rädda för att vistas i vår stad, sa Karin Pleijel (MP), 2:e vice ordförande i trafiknämnden och kommunalråd för Miljöpartiet, i samband med kravlistan.

Åtta elsparkcyklar i kanalen – på samma ställe

Kravlistan

1. Fasta parkeringsplatser tas fram. Fasta parkeringsplatser tas fram av Trafikkontoret i dialog med elsparkcykelföretagen för att säkerställa att elsparkcyklar inte parkeras hindrande eller olämpligt. 

2. Körförbud i Brunnsparken och andra högtrafikerade kollektivtrafikområden, för att minska risken för trafikolyckor och störningar i kollektivtrafiken. Andra platser än Brunnsparken tas fram av Trafikkontoret i dialog med elsparkcykelföretagen.

3. Hastighetsgräns på gågator och gångfartsområden sätts till 6 km/t (fotgängarhastighet).

4. Körförbud eller andra åtgärder under helgnätter för att minimera risken för personskador. Läkare har tidigare larmat om berusning som starkt bidragande orsak till allvarliga skador, som belastar vården i ett redan ansträngt läge.

5. Användare som bryter mot regelverket ska stängas av i företagens appar. Folk som kör berusade, lånar ut fordon till annan person eller gör sig skyldiga till andra överträdelser ska inte få fortsätta köra fordonen.

Visa merVisa mindre

Krönikor

Axelsson: "Vi måste hålla på våra traditioner"

Krönika Tradition Julen är en härlig högtid och tradition men det finns de som önskar att julen börjat tidigare och varat längre. De som tjänar pengar på den. Men börja inte tumma på julen för tidigt. lördag 9/10 16:30

Konsumentfrågan

Gäller svensk lag även utländska företag?

Konsument Konsument Vad gör man om man får hem en annan vara än den man beställt? Gäller svensk lag även företag som inte är baserade i Sverige? Och om man ramlar hos sin tandläkare – kan man då få ersättning för det? Konsumentrådgivare Cassandra reder ut. tisdag 18/5 16:11

Debatt

”Varje steg mot rättvisa och frihet är värdefullt”

Debatt Kyrkorna betydelse Den Coronapandemi som vårt samhälle utsatts för har påverkat oss alla och har gett negativa effekter inom flera områden. De radikalt minskade sociala kontakterna har enligt flera undersökningar ökat risken för våld i nära relationer... måndag 11/10 14:39