30-åriga Fanni Metelius backar inte för utmaningar. Knappt hade hon avslutat inspelningarna av Ruben Östlunds "Turist" i rollen som Fanny samtidigt med examen från utbildningen i filmisk gestaltning i uppväxtstaden Göteborg förrän hon kastade sig in i projektet med sin första långfilm.

– Jag har en tendens att klättra upp för berg för att sedan inte veta hur jag ska klättra ner, säger hon.

För med "Hjärtat", som premiärvisades under Rotterdams filmfestival och mötte hemmapubliken under Göteborgs filmfestival för någon vecka sedan, ståtar hon inte bara som regissör utan också som huvudrollsinnehavare.

– Jag har länge intresserat mig för maktrelationer mellan de som är framför och bakom kameran. Jag ville utforska vad som händer om den som är sexobjekt också är den som är konstnärligt ansvarig. Blir det en skillnad för publiken? säger hon.

– Jag har velat ställa frågor. Vad får hjärtat att slå? Vad är kärlek? Vad är sex? säger hon.

– Att ta initiativ och bli bekräftad i det är en naturlig del av sexualiteten. Blir man inte det kan det såklart skapa en del hjärnspöken och påverka resten av relationen.

Som motspelare har hon Ahmed Berhan, ett oprövat kort som skådespelare, som stack ut bland hundra sökande för rollen.

– Han är ju ståuppare i grunden. Men han var så trygg cool med vårt arbetssätt, extra imponerande just för att han inte har skådespelarbakgrund, säger Fanni Metelius.

Men för att klara av de olika positionerna som skådespelare och regissör krävdes det ett tryggt team.

– Vi har verkligen slagit våra hjärnor ihop i arbetet med varje scen. Det har på många sätt varit en omöjlig film i och med att det är en så subtil konflikt som ska skildras, förklarar Fanni Metelius.

– Det har verkligen varit ett lagarbete framför och bakom kameran. Jag ville utforska både filmisk berättarstruktur, skådespeleri och bildspråk på samma gång.

Bakgrunden med inspelningen och rollen som Fanni i "Turist" har påverkat Fanni Metelius arbetssätt.

– Det var en väldigt generös inspelning där jag lärde mig mycket, säger hon.

Så med "Hjärtat" skapade hon ett team som jobbade med och för varandra.

– Vi började faktiskt med att spela fotboll ihop. Team och skådisar, blandade lag, säger hon.

Det gav ett förtroende som gick att bygga vidare på och som i sin tur gav avlastning i Fannie Metelius regiarbete och jobb som skådis.

– Jag behövde inte ha allt i huvudet, teamet var helt med på visionen.

Efter första året på regiutbildning var hon trött på film. Istället ville hon utforska språket.

– Jag visste inte vad jag ville efter att ha lärt mig så mycket. Jag tror inte det är så ovanligt. Men jag började skriva dikter, berättar hon.

Dikterna blev sedan de första byggstenarna till "Hjärtat" med premiär nästan fyra år efter examen.