Orolig. Eva Lindstein i Skintebo menar att cyklister i höga hastigheter på Säröbanan utgör en livsfara. Foto: Mostphotos/ Privat

Riskfyllt när cyklar och gående samsas på Säröbanan

Flera gånger har Eva Lindstein från Skintebo varit nära att bli påkörd av cyklister under sina hundpromenader längs Säröbanan. Ett svårlöst problem när cyklister och gående samsas om utrymmet, menar både polisen och Trafikkontoret.

  • Publicerad 05:23, 30 aug 2020

– Precis när jag tar steget ut på Säröbanan med min hund i koppel kommer en cyklist i fruktansvärt hög fart. Hade jag tagit steget en sekund senare så hade det inträffat en hemsk olycka.

Eva Lindstein, som bor i Skintebo sedan 13 år tillbaka, har under de senaste åren upplevt en markant ökning av cyklister som färdas i hög fart på Säröbanan.

Hon menar att det skapar riskfyllda situationer för både gångtrafikanter och cyklister.

– Jag har blivit rädd för att gå där nere. Det är inte mysigt att promenera där längre eftersom man hela tiden är rädd för att cyklister i extrem fart plötsligt ska komma upp bakom axeln.

Hon poängterar att den smala gång- och cykelvägen är ett dilemma även för cyklisterna.

– Jag vet att det påpekats att cyklisterna inte har någonstans att ta vägen eftersom de även blir utsatta av aggressiva bilister om de cyklar i vägbanan, men problemet kvarstår.

Förändrat cyklande

Niklas Svensson, lokalpolis område syd, är medveten om problemet som han menar inte är unikt för Säröbanan.

– Förut var det farbröder i hatt som cyklade i tio kilometer i timmen. Nu är det folk i tävlingsdräkt som kommer i trettio-fyrtio kilometer i timmen. Även elcyklarna kommer upp i rätt höga hastigheter. Där har vi absolut ett stort problem.

Samtidigt menar han att det är svårt för polisen att göra några åtgärdande insatser.

– Vi gör ju inga hastighetskontroller av cyklister, men jag tar med mig detta till vår trygghetssamordnare.

Komplext problem

Säröbanan, som från början utgjorde en järnvägslinje mellan Göteborg och Särö, används idag som kombinerad gång- och cykelväg.

På grund att banan är relativt smal – i snitt mindre än 4,2 meter – går det inte att separera cyklisterna och gångtrafikanterna med en mittlinje, som man gjort på andra liknande platser.

Det menar Hanna Lundborg, trafikreglerare på Trafikkontoret.

– Det är också svårt att bygga hastighetsdämpande hinder utan att öka olycksrisken för cyklisterna.

Hon menar att det är viktigt att få in synpunkter, men att problemet är komplext och kräver att man tar ett större grepp.

– Samtidigt jobbar Göteborgs stad aktivt med att främja cyklandet, framför allt för pendlare. Skulle man sätta upp hinder så att man behöver cykla slalom kanske man väljer att ta bilen istället.

Krönikor

Tjulander: "Dagen alla fåglar flyger oss över huvudet"

Krönika Krönika Det är något visst med fåglar och människors fascination för dem. Jag har aldrig fattat grejen, ändå är jag barn till generationen som på minsta kvitter kan artbestämma fågeln och... tisdag 11/5 17:00

Konsumentfrågan

Så länge kan du få vänta på pengar när du ångrat ett köp

Konsument Konsument Får man verkligen höja priset på en vara från en dag till en annan och hur länge ska man behöva vänta på pengarna när man ångrat ett köp? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. fredag 9/4 13:20

Debatt

Bygg på de hårda ytorna och låt barnen ta plats

Debatt UTDÖMD Förskola Vilken chock och oro det blir för föräldrar och pedagoger när man får läsa att just vår förskola, Tunnlandsgatan 3, är utdömd och planeras rivas... lördag 1/5 13:00