Pampigt. Säröbanans stationshus vid Karlsroplatsen, som låg mellan Annedalskyrkan och fågeldammen i Slottsskogen. Bilden är tagen vid invigningen 1903. Foto: Göteborgs stadsmuseum

Så blev Säröbanan göteborgarnas lyxåk

Vad har Linnéplatsen och Särö gemensamt? Svaret hittar vi i början av 1900-talet när man för en tia kunde tuffa tur och retur på Säröbanan i tågvagnar inredda med läderfåtöljer, mahognypanel och spegelglas i dörrarna.

  • Publicerad 11:20, 30 apr 2021

Någon har nedtecknat hur rallare, som bodde vid den gamla Särövägen i Hovås, på söndagarna ibland kunde visa röven för det fina folket på väg till kyrkan.

LYSSNA PÅ PODDEN HÄR

Varje sommar packar många Göteborgare badväskan och hoppar på cykeln för att trampa söderut på Säröbanan med sikte mot Askimsbadet, Hovåsbadet eller kanske ända ner till Särö.

Samma sak gjorde stadsborna redan under tidigt 1900-tal. Skillnaden var att de istället hoppade på tåget vid Säröbanans pampiga startstation Karlsroplatsen, ett stenkast från Linnéplatsen.

– 1901 bestämmer en samling inflytelserika göteborgare med mycket pengar och bostäder i Särö att nu måste vi bygga ihop staden med badorten nere i Särö, där det öppnat olika badinrättningar med badrestauranger. Idén med badterapi hade spridit sig från England och det var något man skulle syssla med för att må bra, berättar Mattias Axelsson, göteborgskännare och historielärare.

Efter en del, initialt ganska vilda, diskussioner om hur sträckan skulle dras landade man i att startstationen skulle ligga vid Linnéplatsen och fortsätta söderut genom Frölundas och Askims kommun.

Riskfyllt när cyklar och gående samsas på Säröbanan

Historier om rallarna

Redan 1902 var rallarna igång och byggde järnvägen och om just rallarna finns det en hel del historier.

– Någon har nedtecknat hur rallare, som bodde vid den gamla Särövägen i Hovås, på söndagarna ibland kunde visa röven för det fina folket på väg till kyrkan. Det finns även berättelser om hur rallare träffade lokala flickor och blev kvar.

1903 var det dags för premiärturen och för Säröbanans tågresenärer, åtminstone de som reste i första klass, var det en upplevelse som andades lyx och flärd.

– Det var en ganska lyxig känsla att tuffa ner till Särö. Förstaklassvagnarna var försedda med läderfåtöljer, spegelglas i dörrarna och mahognypanel på väggarna, säger Mattias Axelsson och fortsätter:

– För tio kronor fick man en paketresa tur och retur från Linnéplatsen till Särö, ta ett bad på Särö kallbadhus, äta en middagssupé, sova över och äta en tidig frukost.

Klubbdrottningen förverkligar drömmen i Särö

Konkurrens av bilen

Om tåget i början av 1900-talet var något av det lyxigaste man kunde åka, fick det under 60-talet allt hårdare konkurrens av bilresandet.

1956 ersattes tågen av rälsbussar och på nyårsafton 1965 körs den sista turen.

– Ganska snabbt efter att Säröbanan lades ner började man plocka bort rälsen och banvallen började istället användas av cyklister, även om stora delar länge var grusväg.

Vill du veta mer om järnvägens uppbyggnad, nedläggning och Säröbanans guldålder, missa då inte senaste avsnittet av GöteborgDirekts podcast Gator och torg i Göteborg.

Efter beslutet: Nu stängs fallfärdiga bron

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

Mer om Säröbanan

Järnvägslinjen mellan Linnéstaden och Särö som var i bruk mellan 1903 och 1965.

Utgör idag gång- och cykelväg som sträcker sig hela vägen till Helsingborg.

Från startstationen Karlsroplatsen i Linné stannade tåget bland annat vid Frölundaborg, Tunnlandsgatan, Järnbrott, Askimsbadet, Hovåsbadet, Järkholmen, Billdal, Heden, Sandlyckan för att slutligen nå Särö.

Hållplatsen Frölundaborg var ingen station från början, men blev det efter påtryckningar från villaägarna för bättre kommunikationer in till stan.

Stationshuset i Särö som idag är ett värdshus har fått sin namn Blomstermåla efter att någon målade blommor på ett lok som stod parkerat över natten.

Billdals pampiga stationshus brann ner 1982

Till Askimsbadet hörde också ett större grönområde som "De lungsjukas vänner" använde. Hit åkte tusentals stadsbarn, inom projektet "Doktor Allards badbarn", på sommaren med Säröbarnan.

Längs sträckan finns ett antal bevarade kilometerstenar.

En herre vid namn Odqvist lät bygga en egen bro över Säröbanan för att enkelt kunna promenera till golfbanan.

Till Järkholmen, som även kallas för "Guldkusten" fanns länge ingen annan väg än Säröbanan.

Visa merVisa mindre

Vi är GBG

    Vi är GBG