Företräde. Cyklisternas villkor ska prioriteras i Backa på Hisingen och i Kungsladugård i Majorna i ett nytt pilotprojekt. Foto: Mikael Andersson

Så ska cyklister prioriteras i Göteborg

Cyklisterna ska få ta större plats i två stadsdelar i Göteborg. Med enkla medel som nya vägmärken och begränsad biltrafik är målet att cyklisterna ska bli fler.

  • Publicerad 09:00, 1 maj 2022

Ibland krävs det att trafiken samsas på gång- och cykeltrafikanternas villkor.

Det handlar om Backa på Hisingen och Kungsladugård i Majorna där staden nu ska skapa enklare och säkrare cykelmöjligheter med förhoppningen att fler ska välja cykeln som färdmedel. 

Satsningen är på uppdrag av de styrande politikerna för att få upp farten mot kommunens övergripande mål – att antalet cykelresor år 2025 ska vara tre gånger så många som år 2011.

– Med pilotområdena vill vi hitta modeller som kan användas på fler ställen i Göteborg. Ett förslag är till exempel att rikta om gator så att cyklister får dubbelfiligt och bilisterna enkel fil, säger Emmyly Bönfors (C) kommunalråd kommunalråd med ansvar för miljö- och klimatfrågor.

Hon tillägger:

– Vi vill att trafiken ska sammas men ibland kan det krävas att man samsas på gång- och cykeltrafikanternas villkor.

Det är trafikkontoret som ansvarar för att införa åtgärderna som delvis skiljer mellan områdena.

I Backa, med lägre andel cyklister, riktas fokus på att skapa en dialog med invånarna och erbjuda prova-på-koncept samtidigt som befintligt cykelnät ska synliggöras och förbättras med mindre åtgärder.

I Kungsladugård handlar det mer om att förbättra för cyklister i blandtrafik genom exempelvis dubbelriktad cykeltrafik och cykelfartsgator. Större och bättre parkering för olika typer av cyklar och servicestationer ingår också i pilotprojektet.

Emmyly Bönfors (C), kommunalråd, gruppledare och kommunfullmäktige. Foto: Markus Andersson

Cykelfartsgata...

...kallas en gata med blandad cykel- och motortrafik (blandtrafik) som styrs på cyklisternas villkor. De inrättas där cykeltrafiken är för stor för en separat cykelbana, men biltrafiken inte kan förbjudas. Gångtrafikanter hänvisas till trottoarer som på en vanlig gata.

Göteborgsnöje

Musikalartisten som vill värna om miljön

Nöje Anders Wängdahl. Aktuell med singel. Han har precis avslutat sitt engagemang i Göteborgsoperans "Kärlek skonar ingen". Nu är musikalartisten Anders Wängdahl aktuell med sin egen musik. Singeln "The end" beskriver han som en apokalyptisk...fredag 27/5 17:30

Krönikor

Påsken en tradition för göteborgarna

Krönika Tradition. Älskar äggjakt. Göteborgarna älskar påsken och särskilt äggjakten. Andra traditioner som påskeldar är också högst levande i Göteborg med omnejd.lördag 16/4 6:30

Debatt

"Sänk priset på kollektivtrafik – för allas skull"

Debatt Debatt. För dyrt att välja kollektivt fram för bilen. Man får ofta höra att man ska åka buss eller tåg istället för bil, men varför ska man göra det när det nästan kostar lika mycket? Det frågar sig artikelförfattaren.söndag 22/5 11:20