Så ska fler drönare rädda liv

I sommar kan det synas fler drönare i Göteborgs skärgård än vanligt. Transportstyrelsen har godkänt en ansökan från Svenska Sjöräddningssällskapet, SSRS, om att på prov använda sig av drönare.

  • Publicerad 05:30, 20 mar 2022

Det är under sommaren som de flesta sjöräddningslarmen inkommer och det är under denna period Svenska Sjöräddningssällskapet hoppas få testa drönarna i sin räddningsverksamhet.

Transportstyrelsen har upprättat ett tillfälligt D-område (se faktaruta) där SSRS från och med 14 mars får flyga drönare utom synhåll. Detta är ovanligt i Sverige, då drönaren annars ska vara under konstant uppsikt av piloten. Som högst får sjöräddningens drönare ha en flyghöjd på drygt 45 meter.

– Drönarna kommer kunna vara först på plats och ge oss en bild av hur vi ska gå tillväga. Jag ser väldigt positivt på det, det skulle kunna effektivisera vårt arbete och i längden rädda liv till sjöss, säger Håkan Busck, stationsansvarig på Sjöräddningssällskapet i Hovås där testerna kommer ske.

Rädda liv

Drönaren kommer skicka bilder till en skärm på stationens nya båt 12-39 Recus Josephine. Så istället för att en båt är först på plats och ska uppskatta vilka åtgärder som krävs, är förhoppningen att drönaren ska vara där innan sjöräddarna ens kommit på båten.

– Drönaren väger ett kilo och är gjord skummaterial och är orange, så den både syns och flyter, säger Fredrik Falkman som jobbar med innovation för SSRSs huvudkontor.

Arbetet med projektet har tagit nästan 7 år, så Fredrik Falkman är glad att de nu är i gång. Till att börja med har transportstyrelsen godkänt övningsverksamheten mellan den 14e mars och den 30 april, men planen är att det ska förlängas till och med slutet av september.

– Testperioden är för att se om drönaren gör den nytta vi hoppas att den ska, alltså hjälper oss att rädda liv på sjön, säger Fredrik Falkman.

Luftrumsområden

Alla som flyger gör det i luftrummet. I Sverige har vi två typer av luftrum:
- Kontrollerad luft som kallas C-luft runt våra flygplatser
- Okontrollerad luft som kallas G-luft.

Det finns permanenta restriktionsområden i Sverige över till exempel fängelser, kärnkraftverk, naturområden och militära områden. För att få flyga inom dessa krävs tillstånd från Transportstyrelsen.

Ett farligt område (D-område) är upprättat för att varna piloten om att det kan vara farligt att flyga där. Det finns permanenta farliga områden i Sverige för att skydda luftfartyg från risker, över till exempel gruvor där man spränger

Källa: transportstyrelsen.se

Visa merVisa mindre

Svenska Sjöräddningssällskapet

74 räddningsstationer och fler än 260 räddningsenheter längs våra kuster och i våra största sjöar.

2 400 frivilliga sjöräddare som är beredda att rycka ut, dygnet runt, året om. Inom 15 minuter är räddningen på väg när larmet går.

Står för 90% av allt räddningarbete till sjöss.

Drivs ideellt genom medlemsavgifter och donationer.

Visa merVisa mindre

Hjälpmedel. Vid testen i Göteborgs skärgård får sjöräddningens drönare högst ha en flyghöjd på drygt 45 meter. Foto: Adobe Stock

Göteborgsnöje

Musikalartisten som vill värna om miljön

Nöje Anders Wängdahl. Aktuell med singel. Han har precis avslutat sitt engagemang i Göteborgsoperans "Kärlek skonar ingen". Nu är musikalartisten Anders Wängdahl aktuell med sin egen musik. Singeln "The end" beskriver han som en apokalyptisk...fredag 27/5 17:30

Krönikor

Påsken en tradition för göteborgarna

Krönika Tradition. Älskar äggjakt. Göteborgarna älskar påsken och särskilt äggjakten. Andra traditioner som påskeldar är också högst levande i Göteborg med omnejd.lördag 16/4 6:30

Debatt

"Sänk priset på kollektivtrafik – för allas skull"

Debatt Debatt. För dyrt att välja kollektivt fram för bilen. Man får ofta höra att man ska åka buss eller tåg istället för bil, men varför ska man göra det när det nästan kostar lika mycket? Det frågar sig artikelförfattaren.söndag 22/5 11:20