Så vill politikerna förändra biltrafiken

Fossila bränslen måste upphöra för att Göteborg ska vara hållbart 2030. Men att helt skrota bilarna är politikerna inte redo för.

  • Publicerad 05:30, 16 maj 2022

Redan om åtta år – eller med andra ord två mandatperioder – år 2030 ska Göteborg ha ett klimatavtryck nära noll. 

Vägtrafiken är den näst största källan till utsläpp av växthusgaser, efter raffinaderierna, konstateras i Göteborgs Stads miljö- och klimatprogram.

Tillsammans har göteborgarna omkring 150 000 personbilar. Samtidigt sker 25 miljoner lastbilspassager årligen och kommunen äger 2 300 fordon.

För att nå klimatmålet behöver användningen av fossila bränslen upphöra, står i programmet. 

Men att skrota alla fordon är orimligt, det är de flesta partier överens om. I stället läggs förhoppningarna på elektrifieringen. 

– Det pågår en omställning och vi behöver satsa på fler laddstolpar men också möjliggöra för tankstationer med biobränsle som vill etablera sig. Väljarna får själva bestämma om de vill byta till elbil men kommunen ska ha en fossilfri flotta senast 2023, säger Emmyly Bönfors (C).

Miljöpartiet menar också att vissa transporter är bäst med bil. Men uppmuntrar väljarna till delat ägande och bilpooler.

–  Lösningar som ska vara elektrifierade, vilket kräver en utbyggd laddningsstruktur, säger Karin Pleijel (MP).

Men elbilar tar stor plats och är dyra, hur vill ni få fler att välja andra alternativ?

– Vi vill utveckla Göteborg så att alla ska ha skolor, service, natur och kultur inom 15 minuter på cykel. Men redan i dag har många möjlighet att cykelpendla till jobbet, säger Karin Pleijel.

Parallellt pågår kommunens cykelprogram med mål att tredubbla cyklandet från 2011 till 2025, vilket i den senaste uppföljningen bedömdes orealistiskt att nå. 

– Därför är det viktigt att satsa på att cykelpendlingsnätet har breda, säkra och snabba leder så det blir attraktivt att cykla, säger Karin Pleijel.

Centerpartiet vill också förbättra för cykelpendlaren. 

– Vi har satsat på att få fart på förbättringen av cykelnätet. Just nu pågår ett pilotprojekt, där trafiken sker på cyklisternas villkor, vilket är bättre än att helt förbjuda biltrafik, säger Emmyly Bönfors.

Tror du att det går att ändra normen om bil med Volvo i stan? 

– Många ser bilen som en viktig frihet. Vurmen för Volvo handlar inte om bilarna utan för att det är en stor arbetsplats, säger Emmyly Bönfors.

Karin Pleijel (MP), kommunalråd och gruppledare. Foto: Press

Emmyly Bönfors (C), kommunalråd och gruppledare. Foto: Markus Andersson

Krönikor

Axelsson: Så blev nationaldagen röd

Krönika Tradition. Sparkade ut annandag pingst Början på året, vår och vinter, kryllar det av röda dagar i almanackan. Men så har det inte alltid varit. Helgdagar ha tillkommit och tagit bort under åren. Vårt senaste tillskott är nationaldagen.måndag 6/6 11:10

Konsumentfrågan

Så gör du om ditt bagage skadas på flyget

Konsument Konsumentfrågan: Flyg, telefonförsäljare, husdjur Vad gör man bagaget från flyget är skadat, måste man verkligen prata med telefonförsäljare och vad gäller vid köp av husdjur från uppfödare nu när nya konsumentköplagen trätt i kraft?...onsdag 22/6 15:04

Debatt

Robert Hannah (L): ”Svensk- heten känner ingen hudfärg”

Debatt Debatt. Nya svenskar behöver mer än en ceremoni med jordgubbstårta. Det menar liberala riksdagsledamoten, med rötter i Tynnered, Robert Hannah.onsdag 8/6 12:44