Distans. Maria Håkansson har varit lärare i SFI, svenska för invandrare, i 22 år. Hon har nästan aldrig haft så motiverade elever som nu. Foto: Privat, Mostphotos

SFI på distans går som en dans i Angered

SFI-lärare i flera kommuner har varnat för att elever hoppar av skolan när de måste plugga på distans. På Angereds folkhögskola är det tvärtom. Svenskundervisningen har fått ett lyft under coronakrisen.

  • Publicerad 17:00, 23 maj 2020

För första gången har jag tid till att lyssna på var och en av mina elever i lugn och ro.

Maria Håkansson har varit lärare i SFI, svenska för invandrare, i 22 år. Hon har nästan aldrig haft så motiverade elever som nu. Kravet på distansundervisning har resulterat i ett helt nytt arbetssätt som innebär massor av fördelar för de studerande.

– För första gången har jag tid till att lyssna på var och en av mina elever i lugn och ro. Det har gjort att de numera lägger ner mycket mer tid på sina studier, säger Maria Håkansson.

Radio P4 har rapporterat om flykten från SFI-utbildningar i framförallt Malmö kommun. Där har fler än 500 elever lämnat undervisningen efter beslutet om att vuxenutbildningen ska ske på distans. Även Nationellt centrum för svenska som andraspråk, vid Stockholms universitet, har flaggat för att krisen kan bli förödande för vissa elevgrupper inom SFI.

– Men i min klass har distansundervisningen bara varit positiv. Även om jag längtar efter att träffa mina elever kan jag se att de lär sig mer nu än de gjorde tidigare, säger Maria Håkansson.

Chattar dagligen

Varje skoldag träffar Maria varje elev i en egen chatt på What’s up. Där lämnar hon ut dagens uppgifter, tar emot skriftliga tester och lyssnar på inskickade röstmeddelanden. Till skillnad mot när hon träffar alla elever tillsammans i ett klassrum har hon nu större möjlighet att arbeta med var och en individuellt. Hon lämnar personlig feedback och slösar med uppmuntrande tummar och applåder.

Ingen kommer heller undan med att plita ner sitt namn på en närvarolista. Samtliga elever måste visa – både skriftligt och muntligt– att de förstått vad uppgifterna handlar om.

– Närvaron har faktiskt blivit högre än någonsin. Men framförallt har elevernas läsfärdighet, uttal och förmåga att förstå instruktioner blivit så mycket bättre, säger Maria.

Behövs ingen dator

Att SFI-eleverna skulle halka efter eftersom många saknar en egen dator har också kommit på skam på Angereds folkhögskola. I svenskaundervisningen använder inte lärarna datorer alls, det räcker med att de studerande har en mobiltelefon. Om någon saknar en smartphone finns det alltid en Ipad att låna på skolan.

– Alla elever i min klass, på samtliga nivåer, har en mobiltelefon. Det är ett jättebra eget verktyg. Samtidigt som de använder den för skolarbetet lär de sig också att utnyttja den på andra sätt, säger Maria.