Bussen är självkörande, men om något objekt står i vägen måste bussvärden manövrera runt denna manuellt. Det görs med en Xbox-kontroll. Foto: Alice Edwards

Självkörande buss ska lösa p-problem på Lindholmen

Lindholmen Science Park, ett av Göteborgs mest expansiva områden, har fått en nykomling på sina gator. En liten elbuss kör mellan husen, men utan ratt och förare.

  • Publicerad 15:55, 24 apr 2019

Runt 25 000 personer jobbar idag på Lindholmen Science park och arbetsplatsen fortsätter att expandera. Med detta följer ett tilltagande parkeringsproblem.

Oscar Enerbäck från forskningsinstitutet RISE leder ett projekt som han hoppas kommer lösa detta. Svaret: Självkörande elbussar.

– Förhoppningen är ju att den ska kunna ersätta bilen, på sikt, säger Oscar Enerbäck.

Bussarna är mindre än de vanliga i kollektivtrafiken och inrymmer 11 sittande passagerare. Fordonet är utrustad med kameror som hela tiden tar in omgivningarna för att försäkra sig om att den befinner sig på den rutt den är programmerad att köra. Under en 6 månader lång provperiod kommer bussen transportera passagerare från Polstjärnan till Diagonalen och tillbaka.

– Syftet är att det ska bli lättare att åka kollektivt, vilket jag tror är en nödvändighet i en alltmer förtätad stad. Med denna lösning kan människor parkera längre från sin arbetsplats och ta denna buss sista biten, säger Oscar Enerbäck.

Bussen är självkörande på sin bestämda rutt, men kan inte navigera runt objekt som är i vägen utan hjälp. Därför finns en bussvärd ombord för att manuellt styra fordonet tills vägen är fri igen.

– På väldigt lång sikt är förhoppningen att fordonet ska vara helt obemannad. Chaufförer är en stor del av varför kollektivtrafiken bli dyr. Tar man bort den kostnaden kan kollektivtrafiken bli billigare och på så sätt tillgänglig för fler, säger Oscar Enerbäck.

Men som det ser ut just nu är en bussvärd fortfarande en nödvändighet. På plats i en av bussarna för att ta emot passagerare står Lars Kofred.

– Det är fett! Det är framtiden. Att jobba med något som är det första av sitt slag känns kul, säger Lars Kofred.

Hans jobb är att berätta för passagerna om vad de kan förvänta sig av resan och att ta kontroll över fordonet manuellt om något hamnar i dess väg. Men ingen klassisk förarratt syns till, istället vilar det en Xbox-kontroll i Lars Kofreds händer.

– Det är en Microsoft dator i fordonet så att använda en Xbox-kontroll var kompatibelt istället för en vanlig ratt, förklarar Lars.

Bussen är heltvit med stora fönster åt alla håll och kör i 15-20 km/h. Eftersom den är eldriven tar den sig väldigt tyst fram på gatorna. Därför är den programmerad att ge ifrån sig ett plingande ljud när den känner av att något är i närheten för att undvika olyckor som uppstår av att förbipasserande inte hör den komma. När den kör från Science Park är det fler än en som vrider huvudet efter den.

– Det har gått bra idag! Det känns kul att den får så mycket uppmärksamhet, säger Oscar Enerbäck.

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se