Skeppsbron klar – om en miljard

Badbassängerna är fortfarande med. Hamnstråket med pirerna, parken och halvön likaså. Men vi får vänta tio år till innan alla planer för Skeppsbron verkligen blir verklighet.

  • Publicerad 14:59, 27 jun 2016

Idéerna för en ny version av Skeppsbron började diskuteras på allvar redan i mitten på 2000-talet. Götatunneln höll på att byggas, trafiken skulle flyttas under jord och stadsutvecklingen skulle ges större chanser närmare vattnet.

Men i stället för ett tänkt förverkligande inom några år förvandlades det mesta till en långbänk.

– Det har tagit tio år och det kommer att ta tio år till innan allt står färdigt, säger Rune Arnesen, projektchef vid kommunala Älvstranden utveckling.

Tagit tid

Politisk oenighet, kostnader som dragit över och detaljplaner som överklagats hör till förseningarna. Särskilt är det frågan om exploateringsgraden som politikerna varit oense om. Knepet att lyfta ut infrastrukturdelen i en egen detaljplan har gjort att spårvägen, resecentrumet och nya färjeläget i alla fall kunnat byggas. Detaljplanen för resten vann laga kraft under 2015, men de nya spelreglerna i form av bland annat Nya Masthuggskajen i väster har också krävt sin tid.

– Att få de gamla planerna att gå ihop med nya visionen om Älvstaden och att få alla parter att arbeta med samma målbild, har tagit ungefär
ett år, säger Rune Arnesen.

Men nu till slut, under sommaren, ska markanvisningarna för de totalt 450 nya bostäderna starta på Skeppsbron.

– Vi måste bygga garaget, som ska ligga under, först. Men eftersom det handlar om grundläggning vill vi ha in alla parter redan nu, säger Rune Arnesen.

Dröjer några år

Precis som bostäderna är det planerade hamnstråket med parken avhängt byggtakten på det underjordiska kajgaraget. Troligtvis kan de första bostäderna stå klara till 2021. För pirerna, badbassängerna och halvön med en ny offentlig byggnad väntar ytterligare några år. Och här hänger några trådar fortfarande löst.

– Vi kan inte bygga utan att veta vad och vem som ska äga och förvalta det, säger Rune Arnesen.

År 2017 ska arbetet som flyttar ut kajen i älven starta. Året därpå börjar byggandet av garaget på allvar. Om grävmaskinerna inte stöter på patrull.

– Grundläggningen är den största utmaningen. Blir det problem där så blir det tidsförskjutningar, säger Rune Arnesen, och nämner 90 meter lera.

1 miljard kronor

Totalt beräknas de nya byggnationerna kosta drygt 1 miljard kronor. Garaget för kring 570 miljoner kronor står kommunala P-bolaget för. 300 miljoner kronor sköt kommunfullmäktige till hösten 2010 och senare har politikerna godkänt planen med en förväntad underfinansiering på 90-150 miljoner kronor.

Allt hänger bland annat på vad kommunen lyckas få för byggrätterna som nu ska säljas. Enligt projektchefen kommer en ny finansiell redovisning att göras under våren.

– Skeppsbron är en anpassning av en plats i staden och inte en exploatering som ska finansiera sig själv. Det är ett politiskt val där politikerna har pekat med hela armen. Det ska bli en mötesplats för alla och inte bara de som bor där, säger Rune Arnesen.

Sex punkter för förändring

Förlängd kaj: 20 meter ut flyttas den nuvarande kajen i älven. Ungefär så mycket som P-arken, som ska flyttas upp till Lilla bommen, på sätt och vis förlänger kajen i dag. Under byggs ett garage med cirka 700 p-platser i två plan. Nedfarter vid Rosenlundsverket och Triangeltomten vid resecentrumet.

Pirer: Förlänger kajen ytterligare. Småbåtshamn, gästhamn eller rent av kulturbåtshamn. Exakt vad pirerna, förutom gångstråk, kan användas till är inte bestämt än.

Redareparken: Parkyta som lagts in i detaljplanen efter förslag under medborgardialog.

Utomhusbad: Ytterligare ett medborgarförslag. Ännu oklart vem som skulle kunna äga och drifta.

Halvö med offentlig byggnad: ”Ett kulturhus, ett familjebad eller museum. Ja, vad som helst som kan fungera som dragmagnet”, säger Rune Arnesen.

Cirka 450 bostäder: Två nya slutna kvarter och ytterligare två genom tillbyggnader till både Kinesiska muren och Merkurhuset ska ge både bostadsrätter och hyresrätter. Längs kajen byggs dessutom fem mindre hus som också ska inrymma bostäder.

Visa merVisa mindre

Krönikor

Jernberg: Så ger du kritik på ett smartare sätt

Krönika Retorik Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren. söndag 29/11 12:10

Konsumentfrågan

Synade min optiker – kan jag ångra mitt köp?

Konsument Konsument Får jag ångra mitt köp efter att jag synat min optiker? Vad gäller om jag köpt en vara över Facebook? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 22/11 11:51

Debatt

"Vi måste hitta sätt att binda ihop staden"

Debatt Debatt: Västsvenska Handelskammaren Med Älvstadens utbyggnad har en förflyttning av Göteborgs centrum börjat, här pekas Frihamnen ut som en ny mitt. Nu måste vi ta tag i frågan om hur vi binder ihop staden över vattnet och på Hisingen. lördag 28/11 11:40