INTE IMPONERADE. Hyresgästerna Tiina Svensson och Hassan El Homsi tycker att de nyrenoverade lägenheterna på Långströmsgatan har många små och stora fel och är slarvigt utfört. Foto: Lina Isaksson

Slarviga renoveringar retar hyresgästerna

Mellanrum i parketten, torkade färgklumpar på väggarna, köksfläkt som inte suger matos. Listan är lång på slarv och fel i de nyrenoverade lägenheterna på Långströmsgatan. Det anser hyresgästerna som har tröttnat på att fastighetsvärden Balder inte tar deras synpunkter på allvar.

  • Publicerad 12:15, 2 mar 2019

– Kolla här, säger Hassan El Homsi och stoppar ner en tumstock mellan vägglisten och parketten.

– Det ska inte vara ett mellanrum här.

Hassan El Homsi bor med sin fru Emma och dotter i en av Balders nyrenoverade lägenheter. Han är själv hantverkare och menar att det finns mycket att klaga på i den nyrenoverade lägenheten; torkade färgklumpar och sprickor på väggarna, upphöjningar kring diskhon på grund av vatten, tydliga penseldrag i taket. I badrummet saknas skåp och duschar man rinner vatten ut på golvet.

– Och min nya badrumsspegel är redan utbytt en gång. De inbyggda lamporna gulnade och tillslut blir det en discolampa eller slocknar. Då undrar vad det är de köper in, säger Tiina Svensson som bor i en annan nyrenoverad lägenhet på Långströmsgatan.

Småsaker kan tyckas, men med tanke på hyreshöjningen på omkring 60 procent anser flera hyresgäster att slutresultatet inte är acceptabelt samtidigt som de inte får gehör, för sina synpunkter eller klagomål, från Balder.

Chockhöjning av hyran hotar boende på "nya" Långströmsgatan

– Vi har försökt att föra en dialog mellan vår referensgrupp och Balder. Men det känns som man pratar med en vägg, säger Tiina Svensson.

Som svar på kritiken meddelar Balder att företaget har som avsikt att återkoppla till alla hyresgäster inom 24 timmar. Men ibland kan responsen vara att det kommer tas ett samlat grepp om en fråga längre fram i tiden, men även då ska återkoppling inom 24 timmar.

Men hyresgästerna känner inte igen sig.

– Det är många som blir besvikna när de gör en felanmälan och inte får respons eller får svaret att de får vänta till tvåårsbesiktningen, säger Tiina Svensson.

Hur många klagomål eller synpunkter har ni fått i samband med renoveringarna på Långströmsgatan?

– Initialt fick vi fler synpunkter på de renoverade lägenheterna. Vi har lyssnat och tagit till oss av detta och ser nu en markant minskning i antal synpunkter på färdig lägenhet, vilket vi är mycket glada över, säger Sandra Nilsson, marknadsansvarig, Balder.

Med tanke på den höga hyreshöjningen är det inte rimligt att allt är välgjort och att hyresgästerna känner sig nöjda?

– När hyresgästen flyttar in genomförs en inflyttningsbesiktning, där varje hyresgäst själv får lämna sina synpunkter. Alla synpunkter åtgärdas inte, men alla förs till ett inflyttningsbesiktningsprotokoll och alla synpunkter besvaras.

Hyresgästernas raseri över leran

De flesta hyresgäster betalar även en parkeringsavgift på omkring 300 kronor i månaden. Men i och med renoveringarna så har stora delar av parkeringen tagits i anspråk av byggbodar och maskiner.

– Tyvärr är det oftast fullt på de platser som finns kvar när man kommer på kvällstid och då har man inget annat val än att ställa sig på gatan och få böter, säger Tiina Svensson.

Balder vill ha beröm – lockar med gratishyra för de boende

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG