Smarta idén: Ät upp skeden med glassen

Snart kan du käka upp skeden när glassen är slut. Det unga företaget Gottlery har uppfunnit ett miljövänligt alternativ till plastskedar. Nu ska de baka hundra tusen skedar.

  • Publicerad 12:04, 6 feb 2020

"Nästa år införs ett förbud mot plastskedar inom EU. Våra skedar är veganska, ätbara och komposterbara."

När gymnasieeleverna har sålt hundra tusen skedar ska de köpa en maskin. Fram till dess bakas alla bestick i föräldrarnas kök eller i skolans lokaler. Det enkla receptet på en ätbar sked är vatten, mjöl, socker, kakao och rapsolja.

– Det svåra har varit konsistensen. Skeden ska ju hålla att äta med, samtidigt som den inte får vara för hård, förklarar Olivia Krook som är en av innovatörerna bakom Gottlery.

Idén som ska ge ringar på vattnet

Nu har de fyra gymnasieeleverna äntligen hittat rätt och de lanserar sina ätbara skedar på bred front. Förhoppningarna är höga och planerna gränslösa. Om ungdomarna bakom Gottlery får som de vill kommer produkten snart att säljas i alla glasskiosker i Sverige.

– Nästa år införs ett förbud mot plastskedar inom EU och våra skedar är ett bra alternativ. De är veganska, ätbara och komposterbara, säger Olivia Krook.

Affärsidén: Kom i form med redskap under sängen

För eleverna som läser sista året på Göteborgs Högre Samskola är Unga företagsamhet ett obligatoriskt ämne i årskurs tre. Under kursens gång får de lära sig att starta och driva ett företag med allt vad det innebär av affärsplan och budget.

– Nu har vi öppnat en webbshop där vi säljer våra ätbara skedar i flerpack. Men vi behöver kunna massproducera våra skedar för att kunna konkurrera prismässigt. Därför behöver vi en maskin, säger Olivia Krook.

Gottlerys bidrog deltog The Brewhouse Award, där företagsidén tävlade i kategorin Young Innovation. Där konkurrerades de ätbara skedarna dock ut av Lidköpingsföretaget Bike Lock som har uppfunnit en låsbar mutter för cyklar som ska förhindra stöld av däcken.
 

Tävling i ung företagsamhet

The Brewhouse Award är en nationell idé- och innovationstävling som arrangeras årligen av kulturfabriken Brewhouse i Göteborg.
Brewhouse som finansieras av Business Region Göteborg, Västra Götalandsregionen och den egna verksamheten, har i uppdrag att att identifiera nya talanger inom begreppet Kulturella och kreativa näringar. Tanken med tävlingen är att den ska stimulera nya innovationer till den globala marknaden.
Young Innovation är öppen för unga mellan 15 och 20 år.
Prissumman är 20 000 kronor.

Visa merVisa mindre

UF-företag. För eleverna som läser sista året på Göteborgs Högre Samskola är Unga företagsamhet ett obligatoriskt ämne i årskurs tre. Foto: Gottlery

Göteborgsnöje

Hon gör Filmfestivalens affisch 2021

Nöje "Som göteborgare är det särskilt roligt" Hon är etablerade sedan 90-talet och har väckt uppmärksamhet med bland annat ett upp och nedhängande träd över Drottninggatan i Stockholm. Nu presenteras Göteborgskonstnären Charlotte Gyllenhammar...torsdag 3/12 10:03

Krönikor

Jernberg: Så ger du kritik på ett smartare sätt

Krönika Retorik Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren. söndag 29/11 12:10

Konsumentfrågan

Synade min optiker – kan jag ångra mitt köp?

Konsument Konsument Får jag ångra mitt köp efter att jag synat min optiker? Vad gäller om jag köpt en vara över Facebook? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 22/11 11:51

Debatt

"Vi måste hitta sätt att binda ihop staden"

Debatt Debatt: Västsvenska Handelskammaren Med Älvstadens utbyggnad har en förflyttning av Göteborgs centrum börjat, här pekas Frihamnen ut som en ny mitt. Nu måste vi ta tag i frågan om hur vi binder ihop staden över vattnet och på Hisingen. lördag 28/11 11:40