Smarta idén: Ät upp skeden med glassen

Snart kan du käka upp skeden när glassen är slut. Det unga företaget Gottlery har uppfunnit ett miljövänligt alternativ till plastskedar. Nu ska de baka hundra tusen skedar.

  • Publicerad 12:04, 6 feb 2020

"Nästa år införs ett förbud mot plastskedar inom EU. Våra skedar är veganska, ätbara och komposterbara."

När gymnasieeleverna har sålt hundra tusen skedar ska de köpa en maskin. Fram till dess bakas alla bestick i föräldrarnas kök eller i skolans lokaler. Det enkla receptet på en ätbar sked är vatten, mjöl, socker, kakao och rapsolja.

– Det svåra har varit konsistensen. Skeden ska ju hålla att äta med, samtidigt som den inte får vara för hård, förklarar Olivia Krook som är en av innovatörerna bakom Gottlery.

Idén som ska ge ringar på vattnet

Nu har de fyra gymnasieeleverna äntligen hittat rätt och de lanserar sina ätbara skedar på bred front. Förhoppningarna är höga och planerna gränslösa. Om ungdomarna bakom Gottlery får som de vill kommer produkten snart att säljas i alla glasskiosker i Sverige.

– Nästa år införs ett förbud mot plastskedar inom EU och våra skedar är ett bra alternativ. De är veganska, ätbara och komposterbara, säger Olivia Krook.

Affärsidén: Kom i form med redskap under sängen

För eleverna som läser sista året på Göteborgs Högre Samskola är Unga företagsamhet ett obligatoriskt ämne i årskurs tre. Under kursens gång får de lära sig att starta och driva ett företag med allt vad det innebär av affärsplan och budget.

– Nu har vi öppnat en webbshop där vi säljer våra ätbara skedar i flerpack. Men vi behöver kunna massproducera våra skedar för att kunna konkurrera prismässigt. Därför behöver vi en maskin, säger Olivia Krook.

Gottlerys bidrog deltog The Brewhouse Award, där företagsidén tävlade i kategorin Young Innovation. Där konkurrerades de ätbara skedarna dock ut av Lidköpingsföretaget Bike Lock som har uppfunnit en låsbar mutter för cyklar som ska förhindra stöld av däcken.
 

Tävling i ung företagsamhet

The Brewhouse Award är en nationell idé- och innovationstävling som arrangeras årligen av kulturfabriken Brewhouse i Göteborg.
Brewhouse som finansieras av Business Region Göteborg, Västra Götalandsregionen och den egna verksamheten, har i uppdrag att att identifiera nya talanger inom begreppet Kulturella och kreativa näringar. Tanken med tävlingen är att den ska stimulera nya innovationer till den globala marknaden.
Young Innovation är öppen för unga mellan 15 och 20 år.
Prissumman är 20 000 kronor.

Visa merVisa mindre

UF-företag. För eleverna som läser sista året på Göteborgs Högre Samskola är Unga företagsamhet ett obligatoriskt ämne i årskurs tre. Foto: Gottlery

Krönikor

Vem tar ansvar när framtidens byggstenar faller?

Krönika Analys. GöteborgDirekts reporter om skolgranskningen En lärare i grundskolan, som valt att ägna sitt yrkesliv åt barnen, som lägger grunden för deras framtid, går till jobbet med en klump i magen… måndag 31/5 11:25

Konsumentfrågan

Gäller svensk lag även utländska företag?

Konsument Konsument Vad gör man om man får hem en annan vara än den man beställt? Gäller svensk lag även företag som inte är baserade i Sverige? Och om man ramlar hos sin tandläkare – kan man då få ersättning för det? Konsumentrådgivare Cassandra reder ut. tisdag 18/5 16:11

Debatt

Bilar, bilar och mer bilar

Debatt Replik: Bilar i centrum Det finns ett ökat intresse för att ta sig fram med elsparkcykel, elcykel och cykel som alternativ till privatägd bil… fredag 11/6 16:00