Elin Östblom, ungdomskommunikatör, Teknikföretagen Foto: Teknikföretagen

Sociala medier lockar unga tjejer till teknikprogrammet

Knappt två av tio sökande till teknikprogram på gymnasiet är tjejer. Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik” vill ändra på det och medverkar på gymnasiemässan i Göteborg som öppnade på tisdagen.

  • Publicerad 18:02, 8 okt 2019

Andelen tjejer som söker till teknikprogram på gymnasiet har ökat. Trots det handlar det bara om knappt två av tio (18 procent).

För att snabba på utvecklingen har arbetsgivar- och branschorganisationen Teknikföretagen startat upp Facebookgruppen ”Tjejer som vill gå teknik”. Gruppen finns även på Instagram, men under gymnasiemässan i Göteborg, som öppnade på tisdagen, medverkar dem IRL.

– Som många andra branscher ser teknikbranschen ökad mångfald som en nödvändighet för att vidga perspektivet och öka innovationskraften. Att en teknisk utbildning kan leda till ett arbete inom våra mest aktuella samhällsfrågor som rör klimat, infrastruktur, vård och omsorg är det inte alla som känner till. Genom att visa en mer varierad bild av teknik och skapa möten med förebilder som redan går teknikprogrammet hoppas vi kunna stötta mässbesökare som funderar på att söka teknik, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen, i ett pressmeddelande.

Syftet med mötesplatsen är att inspirera och peppa unga teknikintresserade tjejer inför gymnasievalet.

Gymnasiedagarna och Future Skills pågår 8-10 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.

Trafiken – minut för minut

Annons

18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se