Bergsjösnabben. Kommunen vill prioritera snabblinjer mellan centrum och ytterområden. Foto: Tommy Alvén

Sossarnas önskning: Snabblinje till kultur och krogliv

På kommunens önskelista till Västtrafik står snabba linjer till ytterområdena högt. "Vi vill införa Bergsjösnabben", säger Blerta Hoti (S).

  • Publicerad 10:52, 26 jun 2020

Där bor många göteborgare som är beroende av en fungerande kollektivtrafik för att kunna ta sig till jobb, skola och fritid.

Blerta Hoti (S), kommunal- och trafikoppositionsråd. Foto: Pressbild

Varje år lämnar kommunen över synpunkter och önskemål till Västtrafik gällande kollektivtrafikens utveckling.

I årets inspel till Västtrafiks trafikplan 2022 lyfts bland annat åtgärder för att höja kapaciteten på express- och stombussar och tätare turer på vissa buss- och spårvagnslinjer.

Enklare och snabbare förbindelser mellan framförallt ytterområdena och innerstan är också en prioriterad fråga.

Det visade sig tydligt när samtliga partier i trafiknämnden ställde sig bakom Socialdemokraternas kompletterande förslag att bland annat införa nya snabblinjer med expressbussar mellan Bergsjön och centrum.

Bergsjösnabben saknas

– Vi har Angeredssnabben men Bergsjösnabben finns inte. Det saknas en direkt koppling mellan Stenpiren, Järntorget och Bergsjön. Vi behöver linjer till områden i stan där det finns kultur, handel och krogliv, säger Blerta Hoti (S), trafikoppositionsråd.

Hon menar även att en snabblinje till Bergsjön är angelägen med tanke på många överfulla spårvagnar öster ut.

– Framför allt 11:an och 7:an är överbelastade och väldigt trånga. Det tar också lång tid för att det är så många stopp.

Samtidigt pekar Blerta Hoti på att Bergsjön är ett område med mycket lågt bilinnehav.

– Där bor många göteborgare som är beroende av en fungerande kollektivtrafik för att kunna ta sig till jobb, skola och fritid. Kollektivtrafiken är en grundbult för ett välfärdssamhälle, säger hon och tillägger:

– Jag blev väldigt glad att vi fick genomslag på våra förslag. Nu är det upp till det blågröna högerstyret i regionen att visa var de står.

Sammanfattning av stadens inspel till Vägtrafik:

Åtgärder för att höja kapaciteteten på express- och stombussar.

Ökat utbud i Gårdsten för att möta kommande förtätningen.

Enklare och snabbare förbindelser från södra delarna av stadsdelen AskimFrölunda-Högsbo till Frölunda torg.

Förbättrad koppling mellan sydöstra och sydvästra delarna av stadsdelen Centrum.

Utökad kapacitet till och från Lindholmen för att möta den kraftiga expansion som pågår.

Ökat utbud i Gråberget för att möta kommande förtätningen.

Kopplingar från Kärra och Tuve till Selma Lagerlöfs torg utan byte vid Hjalmar Brantingsplatsen.

Förbättrad koppling mellan Opaltorget/Frölunda Torg och skärgården/ Saltholmen.

Översyn av kollektivtrafiken i Västra Hisingen för att kunna hantera behoven för både arbetsplatsområden som Arendal och Torslanda, resande inom stadsdelen och pendling till city.

Översyn av kollektivtrafiken i Björkekärr för att möjliggöra en utökad kapacitet.

Kapacitetsbrist på spårvagnslinjerna 6, 7 och 11 och busslinje 58 mellan centrala Göteborg och Bergsjön. Fortsatt önskemål om utredning om eventuellt förändrat trafikeringsupplägg för buss skulle kunna skapa mer kapacitet och avlasta befintliga spårvagnslinjer samt korta restider från Bergsjön.

Fortsatt utveckling av färjetrafiken.

Visa merVisa mindre

Göteborgs Stads inspel till Västtrafik trafikplan 2022

Trafikkontoret har på förfrågan av Västtrafik tagit fram ett inspel inför dialogen kring den lokala kollektivtrafikens utveckling och trafikplan 2022. I inspelet samlar trafikkontoret synpunkter och önskemål från stadens övriga förvaltningar.

Källa: