Tidiga mornar. Sena kvällar. Alla möjliga turer. Dramatik i vardagen som på jobbet. Jo, i väntan på att komma in på scenskolan var det som spårvagnsförare som Susanna Helldén tjänade sitt uppehälle.

– Jag hade jobbat inom restaurang, men tröttnat. Jag provade ett tag på att plugga sociologi, men började köra spårvagn. Man kör alla linjer, alla tider på dygnet.

Hon är uppvuxen i en musikfamilj – mamma Bodil var musikpedagog och pappa Daniel Helldén tonsättare – i Jörlanda. Med sin fiol stakades Susanna Helldéns framtid ut, utan att hon riktigt kände sig bekväm med valet.

– När jag upptäckte teatern var det frihetskänslan som lockade. Jag som spelade i orkester och enligt Suzuki-metoden, med mycket disciplin, förstod egentligen aldrig musiken och musicerandet förrän som vuxen. Men den betyder mycket för mig idag.

Älskade tv-opera

Som barn älskade hon tv-opera. På högstadiet gick hon med i en teatergrupp, men det var framför allt på Nösnäsgymnasiet, som det klack till.

– Det var ett lyckokast. Jag hade Ingela Hansson som dramalärare, som var ovanlig; både sträng och uppmuntrande. Det var första gången jag tänkte att det här skulle jag vilja leva på, berättar hon och avslöjar att hennes gymnasielärare troget kommer till Teater Toftas uppsättningarna där Susanna Helldén spelar sommarteater sedan 2010.

– Ja, då jag gick ut scenskolan fick jag panik. ”Ingen kommer anställa mig!”, så jag tänkte att då får jag väl göra det själv.

Hon startade Teater Tofta där premiärpjäsen blev August Strindbergs ”Fröken Julie”. I den ställdes Susanna Helldén mot sin man Göran Parkrud.

– Jag hade länge sett den som en pjäs bara stora skådespelare gör. Men Göran ville för att det var en roll han önskade göra innan det var för sent.

Just relationsdramer har blivit paret Helldén-Parkruds signatur. I år blir det Lars Noréns ”Nattvarden”.

Men hamnar då inte jobbet i knät på vardagen och familjelivet?

– Så är det. Just nu hjälper våra barn till att skruva ihop våra nya salongs-stolar. Det här är förstås på gott och ont. Men vi hyr en gård här ute. Så vi balanserar mellan teatern och sommarlov.

Här ute är alltså Tofta Herrgård där Teater Tofta huserar i Magasinet med sin sommarteater. Ett koncept som har varit vinnande. Även om de två senaste somrarna tagit stryk av pandemirestriktioner har de hittills inte behövs ställa in en enda säsong.

Relationsdramatik

Ett annat koncept som varit vinnande har varit relationsdramatiken i den intima salongen som Magasinet på Tofta herrgård bjuder.

– Vi har fått en väldigt hängiven publik. Vi får höra ”Ni kommer väl tillbaka nästa år?”, ”Jag har sett alla...” och att pjäserna är rena underverket för äktenskapet.

Bland uppsättningarna som gjorts har Teater Tofta också spelat pjäser skrivna av Göran Parkrud, som sviten ”Törst”, ”Vilse” och ”Glömska”.

– Det är något jag är stolt över och ingenting som är givet. Efter att vi hade spelat Strindberg och Norén vill vi pröva något annat.

Det innebär, förstås, att hemmet och vardagen är präglad av teater. Både samtal kring pjäser som ska spelas och manus som ska skrivas. Men också organisationen kring varje sommarteater, där Susanna Helldén står som producent, förutom rollen som skådespelare.

– Som producent är jag ju också administratör. Ska skicka in alla ansökningar och hålla ordning på allt. Det har varit mycket. Men de senaste åren har jag fått hjälp av en kollega, som rycker in de sista veckorna.