Arbetstunnel. Bygget av tågtunneln fortsätter i berget under Jakobsdal. Foto: Trafikverket

Sprängklart: Bygget av ny sträcka för Västlänken igång

Bygget av Västlänken tuffar på. Efter att arbetstunneln vid Jakobsdal står klar är det nu dags att spränga bort berg för själva tågtunnelns framfart.

  • Publicerad 08:38, 5 mar 2021

När vi borrar låter det ungefär som när grannen sätter upp en tavla i en betongvägg.

Magnus Eriksson, delprojektledare, Korsvägen, Trafikverket. Foto: Trafikverket

Hela Västlänkens sträckning går från Skansen Lejonet i norr via Centralen, Haga och Korsvägen, vidare under Liseberg och motorvägen och mynnar så småningom ut i Almedal där spåren ansluter till befintlig järnväg.

Just nu är Trafikverket bland annat i full gång med att spränga för tågtunneln under Jakobsdal i centrala Göteborg.

– Där bygger vi ungefär en kilometer tunnel för Västlänken i nordsydlig riktning, säger Magnus Eriksson, delprojektledare, Korsvägen, Trafikverket.

Arbetstunneln i området har nyligen avslutats och arbetet har övergått till bygget av tågtunneln.

– Den består av två delar, själva spårtunneln där tågen kommer att gå och en räddnings- och servicetunnel som vi bygger parallellt.

Det kommer att innebära många sprängningar och mycket borrande i berget.

– När vi borrar låter det ungefär som när grannen sätter upp en tavla i en betongvägg och berör boende inom cirka 100 meter. När vi spränger hörs det på ett längre avstånd, 300 meter ungefär. En sprängning håller på i sju, åtta sekunder, säger Magnus Eriksson.

Hur länge kommer arbetet att pågå i området?

– Ungefär två år kommer vi att spränga åt båda hållen. Går man söderut från tunneln, bor det inte så många utan det är främst norrut som vi kommer att passera bostäder, säger Magnus Eriksson och tillägger:

– Men fronten flyttas hela tiden. Det betyder att boende kan märka av mest buller under ett par månader, inte under två år.

SMS-tjänst

Han uppmanar samtidigt närboende att anmäla sig till Trafikverkets tjänst som skickar ut ett SMS eller en påringning innan det sprängs.

– Det kan var tryggt för många att få en förvarning. Sitter man hemma i soffan och det spränger till kanske man annars undrar vad som pågår.

De bullrande arbetena planeras främst att ske mellan klockan 07.00 och 19.00 på vardagar och mellan klockan 09.00 och 18.00 på lördagar.

Foto: Trafikverket

​​​​​​​Västlänken

Västlänken blir en dubbelspårig järnväg för pendel- och regiontåg i tunnel under centrala Göteborg. Den blir cirka åtta kilometer lång, och av dessa kommer drygt sex kilometer att gå i tunnel.

Västlänken inkluderar även tre underjordiska stationer vid Göteborgs central, Haga och Korsvägen.

Västlänken beräknas stå klar år 2026.

Källa: Trafikverket

Visa merVisa mindre

Arbetstunnel. Bygget av tågtunneln fortsätter i berget under Jakobsdal. Foto: Trafikverket

Krönikor

Axelsson: Göteborg var kallare förr

Krönika Tradition. Det är ett faktum att kalla dagar i Göteborg känns kallare än på många andra platser på grund av vindarna. Men vintern 2021 är långt ifrån någon rekordvinter, åtminstone än så länge. torsdag 11/3 16:10

Konsumentfrågan

Så länge kan du få vänta på pengar när du ångrat ett köp

Konsument Konsument Får man verkligen höja priset på en vara från en dag till en annan och hur länge ska man behöva vänta på pengarna när man ångrat ett köp? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. fredag 9/4 13:20

Debatt

Attenius (S): Alla unga ska kunna ta sig runt i Göteborg

Debatt Socialdemokraterna Att spela fotboll på Heden, bada i Delsjön eller gå på Liseberg har gett många av oss göteborgare sommarminnen för livet. Den möjligheten bör utsträckas till alla skolelever, oavsett föräldrarnas inkomst. tisdag 6/4 13:00