Stefan Anderssons sista historia

Stefan Andersson lämnar vägen till Kina, det svenska frihetstiden och fångar på Marstrand. Istället har han låtit sig fängslas av en period närmare i tiden: Andra världskriget. – Jag har försökt läsa med dåtidens glasögon – utan TV och internet, säger han

  • Publicerad 16:00, 9 jun 2018

I sommar gör han sin elfte sejour med sin musikaliska historieberättelse "Marstrandsfånge no 90 Kleist". Den som blivit startskottet för tre andra i samma genre: "Skeppsråttan" (2009), "Teaterkungen" (2011) och "Made in China" (2015). Alla publika succéer och en nisch för Stefan Andersson att kombinera sitt historiska intresse med musik och text.

Elva säsonger på Carlstens fästning på Marstrand, alltså, men Stefan Andersson har inte tröttnat.

– Efter förra året ställde jag frågan "Är det här fortfarande kul?" till ensemblen. Alla var överens om att det var det roligast året hittills, förklarar han.

Så, tyvärr, "Marstrandsfånge no 90 Kleist" verkar ha fått livstid.

– Det är roliga låtar att spela och dessutom är de här spelningar det enda jag gör under sommaren. Så jag passar på att vara ledig och det blir aldrig betungande, säger Stefan Andersson.

Men sommaren 2018 blir ändå en smula annorlunda. Strax efter nyår kommer hans nya föreställning eller musikaliska historielektioner, om man så vill. Den här gången tar han ett kliv från ostindietrader, skeppsråttor, Gustav III och Marstrandsfångar. Istället hoppar han in i, närmast, modern tid med "Flygblad över Berlin", som spänner över krigsåren 1939 till 1945.

Fokus på en ny era och förberedelser för den nya föreställningen.

Redan i höst kommer dessutom albumet med låtarna som ska presenterar i den nya förställningen.

Men andra världskriget... Är inte det en väl tung pjäs att bjuda en krogpublik på?

– Det är jag inte det minsta orolig för. Vilken publik som helst vill ha energi, oavsett om det handlar om punk eller klassisk musik. Men det krävs något av publiken. Den måste vara med på noterna och jag tycker att jag har utbildat min publik under åren.

Dina andra föreställningar har inslag av humor. Hur blir det här?

– Jag har löst det. Men det låter sig inte beskrivas. Men man ska inte glömma av att den tiden hade mycket humor, kanske för att orka med den dystra vardagen

Hur mycket förankrar du din historia i Göteborg?

– Det blir från hela Sverige, men med betoning på Göteborg.

Andra världskriget nu. Vad blir det sedan?

– Just nu känns det som om det här blir min sista platta. Jag har aldrig jobbat så hårt. Det har varit smärtsamt. Jag har varit ledsen inuti över vad jag har fått lära. Hur människor är och hur vi blir. Ingen tycker om krig, som är en avart av helvetet. Vi måste undvika att börjar att slåss. Men när diplomatin försvinner och samtal upphör är det svårt att undvika

Han suckar, men är inte en person som ger upp. Tvärt om har han förhoppningar.

– Demokratin har sitt pris. Men det krävs att man engagerar sig och att man måste tänka själv. Inte som under Gustav III:s envälde där folket såg på kungen som en gud och man slapp tänka själv. Det är inte så länge sedan vi fick demokrati.

Stefan Andersson

Är: 51 år, uppvuxen i Frölunda. Nu boende i Billdal med fru och son. Slog igenom med låten "Catch the moon" 1992 från debutalbumet "Emperor's day".

Yrke: Musiker, sångare och låtskrivare.

Aktuell: Med elfte säsongen av "Marstrandsfånge no 90 Kleist" på Carlstens fästning på Marstand. I höst med albumet " Flygblad över Berlin", som också blir en föreställning med premiär 11 januari på Kajskjul 8.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG