Foto: Mostphotos/ Magnus Fyhr

Storhotellen stöttar varslade med utbildning

Coronapandemin har drabbat besöksnäringen hårt. Igår presenterade Göteborgs stad tillsammans med storhotellen ett pilotprojekt som ska hjälpa hotellbranschens uppsagda och varslade personal att bli attraktiva på arbetsmarknaden.

  • Publicerad 14:37, 12 jun 2020

Det är otroligt värdefullt

Christina Bromander, VD på Quality Hotel 11 & Erikbergshallen Foto: Foto: Quality Hotel

I dagarna har ett pilotprojekt startat som innebär att 40 till 45 uppsagda personer från sju hotell kompetensutvecklas under åtta veckor.

– Det här är ett pilotprojekt som ska ge arbetslösa chansen att snabbt bygga på sin erfarenhet och utbildningsbakgrund för att bli mer attraktiva på arbetsmarknaden, säger Andreas Lökholm, förvaltningsdirektör på Arbetsmarknad och vuxenutbildning i Göteborgs Stad.

Ett långtgående samarbete mellan storhotellen i Göteborg och Vuxenutbildning i Göteborgs Stad har nu kunnat utvecklas för att hjälpa de som har blivit varslade.

Christina Bromander, VD på Quality Hotel 11 & Eriksbergshallen, är positiv till samarbetet.

– Vi drabbades hårt väldigt snabbt av covid -19, vilket ledde till att vi fick varsla och säga upp personal. Detta projekt är därför otroligt värdefullt för oss och våra medarbetare, säger Christina Bromander.

Utbildningen ges i cirka 30 timmar per vecka i åtta veckor. De som går klart utbildningen får ett yrkesbevis inom städservice. Yrkesbeviset utgör en gemensam standard för branschen. Deltagare delas upp anpassat efter deras språkliga förmåga för att få ut så mycket som möjligt av utbildningen. Det som berörs under utbildningen är yrkessvenska, hjärt- och lungräddning, digital färdighet, hållbart miljöarbete samt kundservice och bemötande

Göteborgsnöje

Hon gör Filmfestivalens affisch 2021

Nöje "Som göteborgare är det särskilt roligt" Hon är etablerade sedan 90-talet och har väckt uppmärksamhet med bland annat ett upp och nedhängande träd över Drottninggatan i Stockholm. Nu presenteras Göteborgskonstnären Charlotte Gyllenhammar...torsdag 3/12 10:03

Krönikor

Jernberg: Så ger du kritik på ett smartare sätt

Krönika Retorik Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren. söndag 29/11 12:10

Konsumentfrågan

Synade min optiker – kan jag ångra mitt köp?

Konsument Konsument Får jag ångra mitt köp efter att jag synat min optiker? Vad gäller om jag köpt en vara över Facebook? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 22/11 11:51

Debatt

"Vi måste hitta sätt att binda ihop staden"

Debatt Debatt: Västsvenska Handelskammaren Med Älvstadens utbyggnad har en förflyttning av Göteborgs centrum börjat, här pekas Frihamnen ut som en ny mitt. Nu måste vi ta tag i frågan om hur vi binder ihop staden över vattnet och på Hisingen. lördag 28/11 11:40