MOBILTELEFON. Nextbike är leverantör av de nya cyklarna som man kommer att kunna låsa upp med sin mobiltelefon. Foto: Nextbike

Styr och Ställ består trots elsparkcyklarnas intåg

Nästa år införs ett nytt och modernare lånecykelsystem i Göteborg. På trafikkontoret är man inte orolig över att cyklarna blir överflödiga i konkurrensen mot elsparkcyklarna.

  • Publicerad 07:59, 2 okt 2019

Sedan elsparkcyklarna tog över i Göteborg har andelen som nyttjar lånecykelsystemet Styr & Ställ minskat med 7 procent. Men det kan finnas flera förklaringar till det.

– Cyklarna är 10 år gamla och ganska slitna. Leverantören hade också en period när de hade stora problem att leverera till dem som hade beställt kort. Så det är svårt att veta vad som är vad. Men en liten nedgång har vi sett, säger Sara Boije af Gennäs, projektledare på trafikkontoret.

Den 1 mars nästa år införs Göteborgs Stads nya lånecykelsystem som blir betydligt större och mer flexibelt än dagens Styr & Ställ. I planeringen för det nya systemet har elsparkcyklarnas intåg funnits med i beräkningarna.

Klart i dag: 1 750 nya lånecyklar till Göteborg

– Som vi har resonerat är en möjlighet att de inte måste konkurrera utan snarare skulle kunna komplettera varandra. Det har kommit studier från andra städer om hur både lånecyklar och elsparkcyklar används. Det visar sig att elsparkcyklar i större utsträckning används på helger och nöjesresor medan lånecyklar traditionellt är en del i den dagliga pendelresan, säger Sara Boije af Gennäs.

Vilka fördelar har lånecykelsystem jämfört med elsparkcyklar?

– Lånecykelsystemet är anpassat för att vara en länk i en transportkedja. Att ta en elsparkcykel varje dag blir ganska dyrt i jämförelse. Sedan är miljöaspekten inte oviktig. Cyklarna är väldigt beständiga och håller i minst 6–7 år. När det är staden som har kontroll kan vi också ställa ganska hårda krav när vi själva upphandlar, säger Sara Boije af Gennäs och fortsätter:

– En annan sak är att vi har möjlighet att se mer ur ett samhällsperspektiv än ett lönsamhetsperspektiv och testa att ha stationer på platser där kanske inte elsparkföretagen ser någon lönsamhet. Sedan tror jag också att det finns en större målgrupp som vill och vågar cykla framför att åka elsparkcykel.

Sara Boije af Gennäs betonar också att ingen vet hur användandet av elsparkcyklarna eller andra liknande transportsystem kommer se ut framöver.

– Vi försöker hålla oss uppdaterade på hur det ser ut i andra städer, men vi har ingen kristallkula, säger hon.

Just nu finns det omkring 4 000 elsparkcyklar i Göteborg, men alla är inte uppställda för användning samtidigt. I Stockholm finns nu ett tio-tal företag, men i Göteborg är det fortfarande bara tre – Voi, Tier och Lime.

– I juni blev vi senast kontaktade av ett annat företag som funderade på att etablera sig. Men de återkom aldrig. Det var också ett elmopedföretag som hörde av sig, men de har inte heller återkommit, säger Malin Månsson, projektledare på trafikkontoret.

Juni, 10 år, har tröttnat på elsparkcyklarna

Hon berättar att elsparksföretagen inte brukar meddela när de utökar med fler elsparkcyklar, men att hon och hennes kollegor hör av sig regelbundet för att höra vad som är på gång.

– Ett av företagen har sagt att de skulle utöka med några hundra till, men jag kan inte säga vilka, säger Malin Månsson.

”De som åker elsparkcykel överskattar sin förmåga”

Är några nya regleringar angående elsparkcyklarna på gång i Göteborg?

– Vi har en överenskommelse med företaget som de ska skriva under nu. De flesta punkterna har de redan infört. Det handlar bland annat om vissa parkeringsfria zoner där man inte kan ställa elsparkcykeln och hastighetsbegränsning på vissa gågator. Trafikkontoret ska också markera upp vissa zoner där man uppmanas parkera sin elsparkcykel. Företagen ska enligt överenskommelsen uppmana sina användare att parkera där. I Stockholm har till exempel ett företag ekonomiska incitament där man får rabatt på nästa resa, säger Malin Månsson och fortsätter:

– När det gäller reglering så har vi svårt att göra så mycket med nuvarande lagstiftning. Men vi har inga planer på att göra som i Stockholm där politikerna sagt att de vill börja samla in felparkerade elsparkcyklar.

Nya Styr & Ställ

Nästa generation av lånecykelsystemet Styr & Ställ blir mer flexibelt än dagens system.

Systemet ska täcka ett ungefär tre gånger så stort område som idag och bland annat innefatta Hisingen och Mölndal.

Det blir nästan dubbelt så många cyklar – 1 750 - som idag. 

I det nya systemet sitter tekniken i cykeln i stället för stationerna. Det innebär att det inte längre behövs betalstationer vid stationerna vilket gör dem mobila. Man ska också kunna ställa tillbaka cykeln intill en station om den redan är full, något som inte är möjligt i dagens system.

Ett årskort med det nya systemet kommer att kosta 300 kronor.

Det nya systemet införs 1 mars 2020.

Visa merVisa mindre

Trafiken – minut för minut

KONSUMENT GÖTEBORG

Vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa?

Konsument. Måste jag betala ersättning för leveranshinder och hyra, vad är Konsumentverket och vad är konsumentvägledningen egentligen och vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 24/5 12:00

DEBATT

"För oss är det tydligt – välfärden måste sättas först"

Debatt Socialdemokraterna Välfärdsarbetarna utför några av de allra viktigaste arbetsuppgifterna vi har i samhället. De tar hand om våra barn och äldre, vårdar de sjuka och utbildar de unga. torsdag 2/7 10:21

KRÖNIKOR

Fransson: "En historisk höst väntar din lokaltidning"

Krönika Göteborg Direkts chefredaktör Joakim Fransson ser tillbaka på en tuff vår, men blickar samtidigt framåt mot en historisk höst.fredag 3/7 13:10

QUIZ

Quiz: Vad kan du om din snart 400-åriga stad?

Firar 399 år i dag Idag är det ett år kvar till det stora 400-årsjubiléet för vår stad. Men vem grundade då Göteborg? Och hur gammal är egentligen Götaälvbron? I det här quizet kan du utmana dina Göteborgskunskaper.torsdag 4/6 15:11